fredag 25 maj 2007

En verkligt listig försäljare

Var och varannan dag ringer det människor. Nej, då menar jag inte människor som jag känner och vill ska ringa, även om det också händer då och då. Nej, jag menar människor från telebolag, elbolag, bredbandsbolag och vad det nu kan vara som vill att jag ska byta till just dom.

De är billigare, säger de. Möjligt att de har rätt. Eller också har de det inte. Hur ska jag orka kolla upp alla deras erbjudanden och undersöka om det finns några hakar i dom. Omöjligt. Så jag säger alltid nej och säger att jag vet vad jag har men vet inte vad jag får. De tycker att det är en mossig inställning. Man ska kolla alla hemsidor och kolla upp vilka som är billigast och när någon annan för tillfället är billigare ska man byta igen…

På samma sätt som man ska skaffa sig en bättre pension genom att lista ut om AMF pension är bättre eller sämre än de andra, ska man minska sina el- tele- och bredbandsavgifter genom att kolla alla erbjudanden, väga, mäta, räkna. Jag får svindel.

Så nu senaste gången var det Vattenfall som ville att jag skulle byta elbolag. Jag sa att jag hade ett elbolag som var lokalt förankrat och som också (eller det är vad jag tror i min okunnighet) ägde själva nätet som transporterade elen. Och jag tillade att jag var trött på tjafs, att det bättre på den tiden då det fanns ett statligt televerk, ett statligt elverk och det inte var en massa tjafs…

Och då plötsligt blev jag ställd… för den listige försäljaren från Vattenfall påpekade med förstående och vänlig röst att Vattenfall var ett helstatligt bolag, och om jag ville ha en statlig el som på den gamla goda tiden var det bäst att byta till dom. För en gång bröt mitt försvarssystem inför listiga försäljare samman. Jag mumlade att han för en gångs skulle kommit med ett vettigt argument för att byta, men tillade snabbt att jag naturligtvis inte vill byta i telefon men att jag skulle kolla deras hemsida med ett öppet sinne.

Jag la på luren och kände mig överlistad. Nja, jag byter nog inte i alla fall, tjusningen med statliga bolag försvinner lite om de konkurerar på en marknad och använder lika infernaliska telefonförsäljare som alla de andra profitmaximerarna…
Men han lyckades sätta mig i gungning. Det är faktiskt första gången…

3 kommentarer:

Toppis/Lotta sa...

Vilken rackare!:-)

Men det är ju en djungel med alla dessa bolag hit och erbjudanden dit... Tröttsamt!

Värme till dig!

catwoman sa...

Du får anmäla dig till Nix. www.nix.nu och spärra ditt telefonnummer för försäljare. Det gjorde jag när jag tröttnade på detta ständiga ringande och övertalningsförsök.

Varma tankar/Respis

Erik Rodenborg sa...

Tack för kommentarerna. Nja, jag vill nog inte spärra telefonnumret, ens för försäljare. Ibland tycker jag att varje telefonsamtal livar upp lite, det gäller även då man får käfta lite med en beskäftig försäljare...

Parabol om den nya könslagen

Parabol är en intressant och läsvärd tidskrift som startats av Kajsa Ekis Ekman. I det senaste numret finns en debattartikel som på ett grun...