lördag 9 februari 2008

Vem är egentligen häxjägare?

I vissa kretsar kallas arbetet för att få fast sexualförbrytare för en "häxjakt". Det är lite av orwellianskt nyspråk över detta. Ni vet Orwells bok "1984" där ett samhälle beskrevs där frihet sades vara slaveri, krig var fred osv.

Nu jämförs i förnekarnas retorik försöken att få fast förövare som begår konkreta fysiska övergrepp med berättelser om fattiga kvinnor som flyger på kvastar till imaginära platser. Eller tjuvmjölkar grannars kor med magi.

Det är kanske mer adekvat att jämföra de här kretsarnas egna kampanjer med häxjakter. Ta det inte bokstavligt nu, så vitt jag vet har ingen anklagat de som försvarar barns rättigheter för att flyga på kvastar. Och att tjuvmjölka grannars kor är ju inte så aktuellt idag, när alla vet att mjölk köper man i sin lokala konsumbutik.

Men i båda fallen är i alla fall hat mot kvinnor ett gemensamt element. Och i båda fall fantiserar man friskt.

Nu har några fått för sig att många människor minns en massa saker som är till nackdel för en våldtäktsanklagad så kallad kändis bara för att Monica Dahlström-Lannes ringt några samtal. Den magiska kraft som utgår från henne måste vara enorm. Några ord från henne och så förvänds synen (och hörseln) på de mest respektabla personer.

Det måste vara magi, eller hur? För människor brukar väl inte få upp nya minnen bara för att de får ett telefonsamtal? Eller brukar ni få det? Jag får det i alla fall inte, det kan jag garantera.

Men det beror kanske på att jag är häxa själv? Den som noga går igenom vad jag skrivit kan upptäcka att jag skrivit en hel del om skogsrån. Här ett litet tips till den nya tidens häxjägare: jag kanske själv är i allians med dessa väsen? Man kan aldrig så noga veta.

Allvarligt talat finns det dessbättre många som reagerar mot hetsen mot Monica Dahlström-Lannes. Två kloka bloggkommentarer återfinns på http://www.s-info.se/page/blogg.asp?id=1651 och http://blogg.aftonbladet.se/15013/perma/724474 .

1 kommentar:

Motherwitch sa...

Hur ska jag nu få tag i min mjölk? Törs inte tjuvmjölka grannens kossa längre... Då kanske alla fattar att jag är en häxa...

Hmmm..det här blev svårt. Jag får helt enkelt kontakta MDL och fråga hur HON gör...

Parabol om den nya könslagen

Parabol är en intressant och läsvärd tidskrift som startats av Kajsa Ekis Ekman. I det senaste numret finns en debattartikel som på ett grun...