söndag 13 juli 2008

Nibiru och den stora katastrofen 2012

Världen är, som bekant, ingen idyll. De mest otäcka saker förekommer, öppet såväl som dolt. Det är också sant att det finns en rad realistiska katastrofscenarior att oroa sig över – alltifrån konsekvenser av växthuseffekten till risker för att en stor asteroid en dag ska slå ner på jorden.

Men vad jag aldrig fattat är varför det är så vanligt att man oroar sig för saker som absolut inte kommer att hända.

Någon uppmärksammade mig på att det på You Tube förekom otäcka varningar för att en planet utanför solsystemet håller på att närma sig, och att den 2012 kommer att orsaka de mest fruktansvärda katastrofer på jorden. Personen som uppmärksammade på det verkade genuint oroad, så jag beslöt mig efter att tag att titta på det.

Jag kollade, och upptäckte att det fanns tusentals You Tube-filmer om saken, plus oerhörda mängder material om saken på andra delar av nätet. Jag satt kanske en timme och tittade på undergångsvideos och det var suggestivt – en känsla av rädsla infann sig faktiskt. Ända tills jag började tänka igenom vad de egentligen sa – och hur ”bevisen” såg ut.

”Teorin” går i stort sett ut på att det finns en planet, eller stjärna (här går versionerna isär) som brukar kallas Nibiru, som närmar sig vårt solsystem, och redan syns från Antarktis. NASA vet om det men försöker tysta ned Nibirus existens, för att inte skapa panik. Den rör sig i en lång elliptisk bana runt vårt solsystem och återkommer regelbundet med intervaller på 3600 år. När den nästa gång kommer nära, år 2012 (som påstås vara året för tidernas slut, enlig mayakalendern) kommer stora katastrofer att inträffa.

Vilka det är råder ingen enighet om, det finns många varianter – alltifrån att Nibiru är en ”brun dvärg” som kommer att dra med sig kometer som ligger i ett bälte långt utanför solsystemet, som sedan kommer att slå ner på jorden, till att utomjordiska reptiler/demoner/onda väsen bebor planeten och kommer att ta sig hit då. Enligt ett dokument kommer nio tiondelar av alla människor att dö när Nibiru kommer.

Det låter ju otäckt, så vad bygger påståendena på?

Väsentligen på tre saker.

Dels en excentrisk ”forskare” vid namn Zecharia Sitchin (kolla gärna vad som står om honom på engelska Wikipedia!) som utvecklat en teori om att de sumerisk-babyloniska gudasagorna egentligen handlade om kosmiska händelser, med gudarna som namn på planeterna i vårt solsystem. Den kända myten om Tiamat och Marduk ska till exempel handla om en kollision mellan två planeter, som resulterade i bland annat asteroidbältets uppkomst. Sitchin menar att gudasagorna visar att sumererna kände till fler planeter än vad vi gör, och att en av dem är den hotfulla Nibiru, som vart 3.600:de år ställer till katastrofer på jorden. Men faktum är att sumererna och de av astrologi mycket intresserade babylonierna inte kände till fler planeter än fem, allt annat är rena fantasier.

Den andra byggstenen för skräckföreställningen är en teori om ”dödsstjärnan” Nemesis som med jämna mellanrum besöker vårt solsystem och ligger bakom några kända massutrotningar av liv på jorden. Nu råkar den här teorin i och för sig ha lagts fram av någorlunda seriösa forskare (se engelska Wikipedias artikel om Nemesis). Men det finns en hake. Enligt den teorin ligger det ungefär 26 miljoner år mellan Nemesis olika besök och senast den besökte oss var i så fall för 5 miljoner år sedan. Vidare anses denna hypotetiska ”bruna dvärg” just nu ligga uppemot ett och ett halvt ljusår från jorden. Den lär med andra ord knappast hinna hit lagom till 2012.

Den tredje grunden för föreställningen är de teorier som under det senaste århundradet utvecklats om ”planeten x”, en hypotetisk planet som skulle förklara avvikelser i Neptunus och Uranus bana. Men för det första är denna hypotetiska planet enligt dessa teorier en helt vanlig planet, utanför Neptunus bana, som inte hotar oss på något sätt. För det andra anses det numera allmänt att de påstådda avvikelserna i planetbanorna grundade sig på felberäkningar, bland annat av Neptunus densitet, och att den planet som ansågs orsaka dessa avvikelser följaktligen inte existerar.

För övrigt kan alla astronomiska objekt som syns från Antarktis ses över hela södra halvklotet. Om Nibiru verkligen fanns där skulle massa människor ha sett den redan. Men de har de inte.

Dessutom hände faktiskt ingen katastrof för jordens befolkning för 3600 år sedan.

Så… ingen behöver oroa sig för den kosmiska katastrofen 2012.

Men frågan är förstås varför ett stort antal människor producerar texter och filmer med syfte att skrämma slag på sina medmänniskor. Finns det inte redan tillräckligt mycket att oroa sig för?

Jag har en otäck misstanke att många upplever sin situation som så meningslöst hopplös att en kosmisk katastrof kan ses som ett bra sätt att ge lite mening i tillvaron. Det hela går bra ihop med tidsandan, där utomjordiska hot av olika slag målas upp för en redan hårt prövad mänsklighet.

På femtiotalet spreds bilden av räddare i kosmos som skulle hjälpa oss. Nu är det bilden av dödsstjärnor, utomjordiska ”reptiler” och annat otäckt som dominerar. Vad har hänt i tidsandan sedan femtiotalet, och varför?

65 kommentarer:

Tidlösa sa...

Det där har jag också reagerat på. Jag har flera gamla UFO-böcker från 1970-talet, och de nämner "alien abductions" mest i förbigående, eller inte alls. Numera verkar bortföranden vara huvudnumret inom ufologin. Även tidskrifter som verkar vara "main-stream ufologi" handlar väldigt mycket om sådant. Rymdvarelserna är onda, inte goda, och man undrar om det finns någon utväg över huvud taget? David Jacobs, t.ex., menar ju att vi inte kan göra någonting (!) för att hindra aliens från att ta över...

Ja, något har förändrats. Tidsandan var mer optimistisk på 1950-talet, mer pessimistisk idag. Detta har sedan förvrängts ännu mer av de "alternativa" miljöerna.

Vad Sitchin beträffar, är den killen en slags sektledare. Han har av allt att döma grundat en grupp kring sig själv. De dyrkar Enki, tror jag. Killen är en bluff. För några år sedan påpekade en kristen konspirationsteoretiker och mörkerufolog, Michael Heiser, att Sitchin faktiskt inte kunde sumeriska eller hebreiska. Heiser hade tydligen studerat dessa språk akademiskt, innan han blev konspirationsteoretiker...

Erik Rodenborg sa...

Har kollat de namn du nämnde, och David Jacobs hemsida ger en kalla kårar. Men jag tror att dagens mardrömsvariant av ufologi på sätt och vis föregreps av John Keel och Jaques Valée några årtionden tidigare.

De ansåg visserligen inte att UFOs var utomjordiska farkoster, men såg dem som en sorts väsen, som existerade på något märkligt plan, och som var fientliga till mänskligheten.

Fredagen den 28 februari 1975 (konstigt nog minns jag dagen) hade jag fått lite pengar över och gick in i en bokhandel och köpte John Keels ”UFOs: Operation Trojan Horse”. Jag var definitivt inte UFO-troende men fascinerad av ämnet. Jag började läsa den kanske halv elva på kvällen i en ensam lägenhet och var väl klar klockan tre på morgonen eller så.

Den stämning jag befann mig i mitt i natten är svår att beskriva. Möjligen är ordet ”spöklikt” passande.

Keel hävdade att de entiteter som ligger bakom UFO-fenomenet medvetet bedrog, manipulerade och bröt ner de människor de fått kontakt med. Ufologi var inte ofarligt – det var en väg till galenskap eller värre. Dessa väsen samexisterade med människorna på jorden, och dess syften med kontakterna var att förvirra.

Vallée skrev inte lika otäckt, men hans grundtes var densamma. På något sätt tycker jag att David Jacobs liknar Keel och Valée, inte i sin teori men i sin grundstämning.

Keel verkade i viss mån tro på femtiotalets contactees, men menade att de var lurade. De var offer för fientliga väsens manipulationer.

Mörkerufologi, som du kallar den, är med all säkerhet farligare för den mentala hälsan än vad Adamski, Fry eller Bethurum var. Att tro på ”flygande tefat” som räddaren i nöden, är måhända ”opium för folket” men förmodligen inte speciellt skadligt för de troende.

Att tro på Jacobs, eller Keel, ger intryck att vara en enkelbiljett till rädsla och skräck.

Tidlösa sa...

Intressant. Just den boken har jag inte läst, men jag har läst "The Mothman Prophecies" av Keel. Den har också en mörk, paranoid grundstämning.

För något år sedan menade Sceptical Enquirer att Keel nog var paranoid; han skall ha blivit lurad av någon vän, som var väldigt liten till växten (boken handlar bl.a. om en mystisk, ondskefull dvärg) och dessutom drev med Keel genom att ringa honom mitt i natten med förställd röst (boken handlar mycket om mystiska telefonsamtal).

För omkring tio år sedan läste jag en artikel av Keel i Strange Magazine, där han fortfarande hävdade att UFO-fenomenet är "instrinsikalt ondskefullt".

Det lustiga med "The Mothman Prophecies" är att den med våra dagars mått mätt låter nästan löjlig. En mystisk dvärg som verkar vara telepatisk kommer in på ett tidningskontor i Point Pleasant. Keel får mystiska telefonsamtal. BEEP-BEEP-BEEP. Skumma väsen, "malmän", uppenbarar sig, etc. Idag är det svårt att bli rädd för det där...

Idag har allt blivit värre: du har Whitley Striebers bisarra böcker (min mor slutade läsa "Närkontakt" efter ett kapitel), David Jacobs, etc. Kommersiell spekulation är nog bara en delförklaring. UFO-tron verkar som helhet ha blivit mörkare...

Erik Rodenborg sa...

Whitley Strieber, ja. Läste hans skräckroman Varulvarna innan jag läste hans kontaktböcker. Det var ungefär samma stämning, med den skillnaden att Varulvarna öppet sade sig vara en roman, men de senare kontaktböckerna påstod sig vara självupplevda. En annan skillnad var att Varulvarna var mycket bättre än hans kontaktböcker...

Jag vet att han påstår sig klarat lögndetektortest, men jag tror ändå att han ljuger medvetet. Ett nytt försök i skräckgenren, nu maskerat som en dokumentärroman.

Varför skulle förresten en utomjordisk civilisation ägna åratal åt att försöka skrämma slag på en skräckförfattare? Finns det verkligen inget viktigare att göra, om de nu skulle ha besökt vår planet?

Motherwitch sa...

Har inte sett det här inlägget förut och levde i lycklig okunskap tills jag ditt aktuella inlägg som länkade hit.

Är det någonstans man kan få utförlig fakta så är det hos dig Kira. Du sätter dig in sådant som många av oss andra bara granskar på ytan. Och så delar du generöst med dig av din fördjupade kunskap.

Så tack vare dig var detta första stället jag läste om jordens undergång på och tack vare dig så behöver jag inte oroa mig :-)

Hade nog blivit smått bekymrad om jag läst om detta på annat håll. Förstår att detta är en mkt läst inlägg med tanke på att du inte sprider okunskap utan fakta. Det är ju sånt människor vill läsa. Inte hysteriska lögner eller osanna domedagsprofetior.

Du är en viktig motvikt som behövs i alla propagandaspridning och skrämselfakta.

Unknown sa...

Även om det verkar vansinnigt att skriva det här, så kändes det så rätt på något sätt.

Spana in filmerna

Future by design
Zeitgeist: addendum

Har en känsla av att dom kommer att betyda mycket dom närmaste åren.

Michael Tsarion och hans föreläsningar om världsmytologi och hur den är som ett kaleidoskop som hör ihop.

Och om du har råd, ta dig en trip till Tazmanien och titta på skyn strax före soluppgången. Lova mig att inte få panik bara.

concrete kid sa...

Jag har läst allt jag kommit över på nätet angående jordens undergång de senaste veckorna. Det svåraste är att hitta tillförlitliga källor. Mycket underligt att inte t.ex NASA skriver något om det. Det gör mig bara mer orolig. Anledningen var att jag av en slump råkade höra talas om mayakalendern. Enligt den så tar allt mänskligt liv slut 21 december 2012 (så tyder de flesta kalendern, men inte alla). Mayaindianerna anses ju faktiskt ha varit matematiska genier av dagens forskare så visst uppstod en viss oro hos mig. Men den riktiga oron kom när jag läste att även de gamla kineserna kommit fram till exakt samma datum... Och kineserna var ju som bekant extremt kunniga inom matematik och astronomi.

Men som jag förstått det har det som kommer att hända 2012 ingenting med någon meteorit eller asteroid att göra. Det är nämligen jorden själv som kommer att ta död på oss genom ett s.k polbyte. Det innebär att polerna byter plats, alltså jorden vänder sig. Det säger sig ju självt att det innebär total katastrof när alla jordens hav helt plötsligt kommer farande i stora massiva tsunamis.

Ännu en sak som dagens forskare hittills kunnat konstatera är att jordens magnetfält de senaste åren helt plötsligt minskat med ca 15% och att detta har med just polerna att göra. Någonting är alltså på gång... Vetenskapsmän har tydligen också kunnat visa att polbyten faktiskt redan skett på vår planet ett antal gånger med ca 200.000 års mellanrum, men att det nu gått ca 750.000 år sedan sist.

Under tiden polbytet sker så kommer jordens magnetfält att vara ner på noll, alltså obefintligt, och det innebär att vi står helt oskyddade mot bl.a solstormar och solstoft. De få människor som inte dränks eller krossas av farande materia kommer alltså att brännas till döds. Ingen rolig läsning jag kommer med va? Men vad tror ni? Har jag fattat allting rätt eller är jag helt ute i det blå och far?

Erik Rodenborg sa...

Till Concrete Kid.
Mayakalenderns stora cykel tar slut 2012, javisst. Saken är bara den att den börjar 3114 f.Kr. Mänskligheten uppstod inte 3114 f.kr. och det finns ingen anledning att anta att det förintas 2012.

Att mayas var goda matematiker innebär inte att de kunde förutse jordens undergång. Det är två olika typer av kunskaper som inte har något med varandra att göra.
Vad är källan till påståendet att de hade samma årtal i Kina? Jag har aldrig hört talas om det.

Att NASA inte säger något om världens undergång 2012 är ju inte så konstigt. De säger heller inget om Nibiru, utomjordiska reptiler, Flat Earth Society, eller Adamskis påståenden att månens baksida är bebodd. Varför ska de bry sig om uppenbart nonsens?

Varför skulle ett magnetiskt polskifte komma just 2012? Och om det nu ändå kommer skulle det knappast skapa några tsunamis. Ett magnetiskt polskifte är kanske teoretiskt möjligt, men det du föreslår, att jorden plösligt skulle vända på sig, är fysikaliskt otänkbart.

OSV.

Varför oroa sig över saker som det saknas alla belägg för, utanför fantasierna på You Tube, och diverse skräcksidor på nätet?

concrete kid sa...

Tack Kira! Precis vad jag ville höra. ;-)

Angående kineserna så syftar jag på I-Ching ( http://www.google.se/search?hl=sv&q=i-ching+2012&meta= ) som tydligen kommit fram till samma slutsats. Själv litar jag nog mer på dagens vetenskapsmän och de verkar tro att det verkligen är något på gång 2012. Det har tydligen något att göra med att alla planeterna i vårt solsystem hamnar i en rak linje 21 december detta år. Men som sagt, hoppas alltihopa bara är båg. Ha det gott!

Erik Rodenborg sa...

Concrete Kid
Planeterna kommer inte att ligga på en rak linje 21 december 2012. Fråga vilken astronom som helst.
Och var har du dina uppgifter om att "dagens vetenskapsmän" skulle säga det?
Din länk till I-Ching ledde i och för sig efter ett tag till just en sådan tolkning av I-Ching. Men den var gjord av en Terrence McKenna, som annars mest är känd för att propagera för användande av LSD som den säkraste vägen till det gudomliga. Knappast en tillförlitlig källa.

concrete kid sa...

Mina inlägg blir bara kortare och kortare för varje gång. Tror detta blir mitt sista... ;-)

I den här filmen (ungefär i mitten) förklaras ganska ingående vad I-Ching handlar om. Iofs har jag ingen aning om vem som gjort filmen och hur tillförlitlig den är. Samma med resten av mina påståenden; har inga bra källor att hänvisa till annat än lite varstans på nätet. Nåja, sant eller inte, i vilket fall som helst så är det lite spännande.

Filmen: http://www.youtube.com/watch?v=1aPNcUJuiLY

zumzumzum sa...

Nibiru, Marduk, den tolfte planeten, Planet X..."Kärt barn" har många namn.

Den har många gånger synats på foton och inför människor sedan 2003, på olika håll i världen. Det var just det året den blev synlig för första gången inför mänsklighetens ögon, även om den infrarött blev synligare lite tidigare än så...

Den finns alltså redan i vårat solsystem och den är på väg mot jorden, som NASA mycket väl är medveten om, men inte låtsas om rent officiellt...

Denna gång kommer det att bli en ren katastrof, då majoriteten av jordens befolkning bor vid kustområden runt om i världen.

Man räknar med att ca 90% av jordens befolkning inte kommer att överleva från polskiftet, och inom ca 2 år efter det.

Googla på: polskifte eller: pole shift så kommer ni, om ni kommer på rätt sida, se foton på vad folk har sett sedan 2003.

Erik Rodenborg sa...

Zumzumzum borde, om han eller hon vill bli tagen på allvar, komma med några seriösa referenser, inte bara uppmana till googling. Jag googlade på de ord du föreslog, och inga seriösa länkar sade något som ens avlägset påminde om vad du antyder.

Och vad har Nibiru med polskiften att göra? Du glider behändigt från det ena ämnet till det andra utan att förklara sambandet.

Vad vill du? Är du själv skrämd eller roar du dig bara genom att försöka skrämma andra?

Unknown sa...

SNÄLLA ALLA LÄS DETTA!!!!

Problemet med er är att ni blir så rädda från att dö? Alla kommer dö för eller senare. vad spelar det för roll om en planet krossar oss eller hur vi dör. Saken är den att alla vill leva för alltid men det kommer ingen att göra.
Jag tror på Gud och Min religion är Islam, detta finns skrivet i koranen, innan koranen i bibeln, innan bibeln i tora rullarna.. så varför läser ni inte och Tror?? är ni rädda för att tro på Gud som är enda hoppet om "Gud nu finns"?? Tror ni att man bara dör så dör man. Men är ni rädda att dö och sen vakna upp och Ooppss det var sant det med Gud och domedagen , ja då borde ni trott..
Varför ska man vara rädd för jordens undergång om man inte har en tro? vad spelar allt för roll då? Snälla tänk om och om ni vill Ha BEVISS Starka Bevis på det jag skriver så mejla mig så ska jag visa och bevisa !! Tack till alla som läser detta.. bad_karar@hotmail.com

zumzumzum sa...

Planet X / Nibiru / den 12:e planeten / Marduk...

Den observerades av ett Schweiziskt observatorium den 7 februari 2001 (RA 5.16784). Infrarött observerades den i början av 2002. Från CCD kameror, amatör teleskop; hösten 2002 till i början av 2003.

Foton från allmänheten som visade den skymtande Planet X / Nibiru, började komma fram mellan mars - maj 2003.
Från maj - juli, samma år och framåt, började foton komma från allmänheten, där man inte kunde / kan bortförklara ankomsten av Nibiru, som nu är en realitet i vårat solsystem.

Historiskt sett är den känd som "den andra solen"; omisskännlig med det rödaktiga skenet runt omkring den - vilket också har noterats på foton när den har visat sig bredvid våran sol.

Erik Rodenborg sa...

Och var är dina källor?

Arto sa...

Detta var väldigt intressant läsning. Framförallt med tanke på vilka känslor detta väcker. För vissa är det självklart att jordens "undergång" inte blir av 2012, och vissa ser det raka motsatsen. Utan att lägga fram konkreta bevis som understryker ens åsikt. Att endast referera till Mayakalendern eller till endast sitt egna "sunda förnuft" räcker inte riktigt. Lite mer bevis bör nog finnas innan man avfärdar, eller accepterar, alla resonemang.

Eftersom jag själv försöker verkligen komma till botten med detta och hitta tillförlitliga källor, sitter jag och kollar vad som står på nätet. Inte för att källorna är att lita på, men just för att få en bild om vad som skulle kunna vara sannolikt och sedan gå vidare till pålitliga källor.

Med tanke på att fler här har blivit nyfikna vore det bra om fler kunde lägga fram källor som håller.

Kira sa: "Dessutom hände faktiskt ingen katastrof för jordens befolkning för 3600 år sedan."
http://news.softpedia.com/news/Ancient-Natural-Disasters-Killed-the-Supe-Civilization-102377.shtml

Detta med Planet X/Nibiru/Destroyer/Wormwood är lite intressant då det hela bygger på astronomi, jag tror att man kan bortse alla källor kring astroLOGI (om inte dessa säger enfaldigt samma sak).
Det sägs som sagt att det är en "brun dvärg", en tvillingstjärna till vår sol (de flesta stjärnor är binära). En brun stjärna är en stjärna som inte har utvecklat samma massa som en lysande stjärna. Därav kan den endast ses i infrarött. Passande nog har vi ett par sidor där man kan se himlavalvet i just infrarött, t.ex. följande;

http://www.wikisky.org/
http://www.google.com/sky/

Det intressanta som jag fann med dessa sidor, bortsett ifrån att man verkligen kan se hela universum, var att just där som koordinaterna för Planet X skulle vara i infrarött saknades det en lagom stor ruta. Så det var inte så mycket till hjälp, fast på en av dessa sidor ser man faktiskt lite. Gå in och kolla. Koordinaterna är 13h 48m 00s -8 23' 00'

Arto sa...

Jag är lite osäker på vad du menar för filmer och vad det är för budskap de har. Vill gärna se något exempel.

Jag har funderat en del på detta med konspiration och dess betydelse. Definitionen av ordet kretsar mycket kring att gå emot lagen och staten, att göra något fel. Om man nu tänker på detta ur ett objektivt perspektiv, utan att beblanda in sin egna åsikt, verkar det självmotsägande att stat och lag skulle kunna vara en del av en konspiration. Det intressanta är att de konspirationer som har besannats, t.ex. CIA:s mordförsök på Fidel Castro, har haft en länk till just lag och stat. CIA är dock inte från början ett statligt organ, men ändå inte långt ifrån.
Med detta i åtanke känns det som att lag- och makthavarna är de som faktiskt skulle kunna komma undan med konspirationer. Att det finns människor med teorier och spekulationer kring detta känns då rätt logiskt och naturligt. Sedan hur trovärdiga dessa är i sin tur är inte lika relevant som möjligheten för teorierna.
Sambanden som bygger upp teorierna är det som komplicerar det hela, eftersom bevisningen måste vara legitim, annars är den inte trovärdig. Däremot kan man konstatera att ju fler samband som uppkommer desto starkare blir teorin. Sedan ska man alltid fundera på orsak och följd av konspirationen. Då blir det mer av en filosofisk agenda, där påståenden och satser bör objektivt analyseras.

Jag tror att vi missförstår varandra vad det gäller koordinaterna för den rutan som saknas i infrarött. Den är det bättre att leta fram manuellt istället. Zooma ut och slå på infrarött, och dra pekaren till de koordinater som jag nämnde. Den är enkel att hitta då det uppkommer ytterst få sådana avikelser på sky-sidorna. Berenikes Hår ligger inte riktigt på dessa koordinater, och saknar inte någon ruta i infrarött. Tänk på att det är negativt (-)8 23 00...

Erik Rodenborg sa...

Arto skrev:
"Kira sa: "Dessutom hände faktiskt ingen katastrof för jordens befolkning för 3600 år sedan."http://news.softpedia.com/news/Ancient-Natural-Disasters-Killed-the-Supe-Civilization-102377.shtml"

Har kollat länken som beskriver en lokal katastrof i Peru 1800 f.kr. (Inte 1600, väl att märka.)

Men de mesopotamiska, kinesiska, egyptiska etc. civilisationerna levde vidare. Och här i Sverige hade vi bronsålder, lyckligt omedveten om att vi var drabbade av en global katastrof...

Montgomery Scott sa...

... eller också resulterar skräcken för jorden undergång att man tangerar att bli tokig, som den här svenska killen:

http://varaloppet.se/start.aspx?sida=1

Arto sa...

Det är svårt att sätta ett korrekt århundrade för när dessa naturkatastrofer ska ha inträffat, med tanke på att det var över tre millennier sedan.
Jag vet inte heller om det kan räknas som en lokal katastrof när en hel civilisation har troligtvis utplånats. Att sedan större civilisationer har överlevt säger inte så mycket om dessa har blivit utsatta för någon ovanligt stor katastrof eller inte. Det är helt enkelt för långt tillbaka i tiden, och svårare att hitta dokumentation.
Även när det gäller Asien är det svårt att få fram information, speciellt om man är västerlänning.


http://ancienthistory.about.com/od/greekarchaeology/g/Minoan.htm

http://www.livescience.com/environment/061130_ancient_tsunami.html

http://timesofindia.indiatimes.com/articleshow/979740.cms

http://news.nationalgeographic.com/news/2008/09/080930-tsunami-boulder.html?source=rss

http://en.wikipedia.org/wiki/Late_Harappan

http://dancingfromgenesis.wordpress.com/2009/04/06/bronze-age-collapse-drought-climate-change-global-warming-effects-desertification-dessication-of-north-africa-egypt-libya-middle-east-arabia-mesopotamia-western-asia-harvey-weiss-yale-archaeology-tel/

Men det går alltid att hitta någon form av arkeologisk forskning för den som har tid att söka.

Erik Rodenborg sa...

Arto
Det märks att du inte har läst arkeologi.

Det finns tillräcklig information från högkulturerna i Mesopotamien, Egypten och Kina för att definitivt kunna säga att de inte utsattes för en massiv katastrof 1600 f.kr.

Och det gäller faktiskt även mindre avancerade kulturer. En katastrof av den omfattning det talas om här skulle dramatiskt påverkat nästan alla kulturer på jorden.

Det skulle i så fall definitivt synas i det arkeologiska materialet. Det gör det inte.

Arto sa...

Det stämmer mycket väl att jag inte har läst arkeologi, fast det känns inte som att det är det relevanta i frågan.
Att det skulle handla om endast en massiv naturkatastrof tror jag också är högst osannolikt, om man nu inte ser den polära smältningen som en sådan.

Den sista länken och artikeln som jag bifogade, som verkar vara något en Harvey Weiss från Yale har tagit fram sätter sig lite emot ditt argument dock. Självfallet så har han inte daterat händelserna till 1600 f.Kr, men runt 1500 f.Kr. känns ganska nära inpå.

Jag är som sagt inte så insatt i naturkatastrofer från stenåldern, däremot verkar det finnas lite information kring detta. Sedan har jag svårt att tro att det är ett ämne som är färdigforskat. Att vi skulle veta allt som har hänt runt 1600 f.Kr tycker jag verkar inte troligt.

Att det sedan skulle vara en brun dvärgstjärna som påverkar jordens magnetfält känns givetvis väldigt fantasifullt. Fast en skiftning i jordens axel skulle vara lite mer logiskt.

Hur som helst tycker jag att det är intressant hur enkelt saker och ting avfärdas endast för att de känns osannolika. Det osannolikaste är ju faktiskt att vi ens har liv på denna planet, och det sannolikaste är att den försvinner en dag.

asbfo sa...

"Hur som helst tycker jag att det är intressant hur enkelt saker och ting avfärdas endast för att de känns osannolika. Det osannolikaste är ju faktiskt att vi ens har liv på denna planet, och det sannolikaste är att den försvinner en dag."
citerat Arto.

på vilket sätt är våran existens det mest osannolika? det är grundat på åskådning, en puckad åskådning. du grundar det på att du att finns med den fakta du har blivit informerad med. relativitetsteorin, antalet planeter som faktiskt håller liv etc. men anledningen till att du ens kan tolka något som ex. sannolikt eller osannolikt är ju just för att du existerar. spelar ingen roll hur sällsynt någon livsform eller bärande plattform för liv är, den kommer till slut och där kommer du att finnas och då kommer du möjligtvis att ha en sådan puckad och oeftertänksam inställning på internet och därför yttra dig på det där puckade viset. släng dig i väggen.

Arto sa...

asbfo: Det var inte meningen att göra dig upprörd, eller att du skulle behöva kalla någon annan för puckad. Jag ber om ursäkt för att ha uttalat min personliga åsikt, om detta rubbat ditt humör till det sämre. Jag ska försöka förtydliga det jag skrev tidigare, och jag hoppas att detta inte påverkar dig negativt.

Jag anser att livet på vår planet är inte en självklarhet. De sammanträffanden som har hänt för att vi ska kunna sitta vid var sin skärm och diskutera detta kan självfallet ses som sannolikt när vi väl sitter här. Att säga att livet är högst sannolikt endast för att jag upplever det i nuet, är som att veta alla resultat i ett fotbolls-VM innan det börjat. Eller i alla fall påstå att man gjorde det i efterhand. Bara för att jag finns innebär inte att det är förutbestämt, om man nu inte tror på någon form av medveten andlighet. Om en gudsbild ska vara med i sammanhanget kommer det alltid att råda delade meningar.

Så länge svaret till frågan om livets urprung är obesvarad är intelligent liv, eller puckat liv för den delen, en avvikelse bland all materia i hela universum. Detta självfallet utgående från det vi vet idag. Notera att jag har ingenting emot att ha fel om detta, men jag kan tyvärr inte se min existens på denna planet som en självklarhet. Däremot att jag, i min mänskliga form, och denna planet inte kommer att finnas en dag är jag mer säker på.

Därav tycker jag att det är intressant med hur självklart alla ser på det som finns, och bortser allt som känns mindre troligt utan att ens bli det minsta nyfikna...

Mikael Lov sa...

Kolla in www.varaloppet.se

Vi bygger skydd och har fest samtidigt i Vara och skydden Q1 mm kommer ligga i bergrum på Kinnekulle och Billingen...

http://www.newsmill.se/artikel/2009/07/24/ser-du-stjarnan-i-det-bla

Björn sa...

Jag har samlat information och filmer om planet x, nibiru, annunaki, summererna och annat domedagsrelaterat på:
2012-Domedagen.se

walker sa...

Jag är ingen sciense person men kan diskutera nästan allt mjöljgt med måtta.Till de som tror absolut inte på Nibiru föreslår jag att kolla NASA´s webpage - där finns en stor portion som var klipt(varför det?)just där nu skulle ses Nibiru.Också ta en titt(http://www.thetruthseeker.co.uk/article.asp?ID=7806) på den berömda brev som en hög politisk norman har skickat...det säger mycket och jag är redan paraliserad av skreck.Inte för mig själv men för min familj och för att vår fina planeten kommer att försvina.

Erik Rodenborg sa...

Walker
Och hur vet du var Nibiru skulle befinna sig just nu?

Lugna ner dig, vår fina planet kommer inte att försvinna. inte nu och inte 2012.

Däremot kanske om några miljarder år, men den dagen den sorgen.

Erik Rodenborg sa...

PS till Walker.
Och den länk du lägger ut är ett brev från någon anonym person som påstår sig vara en "norsk politiker". Den Nibiru-troende sidan du länkar till påstår sig veta vem han är och går i god för hans identitet.

Frågan är förstås varför man ska lita på den egenartade sidan ifråga. Jag gör det inte. Varför gör du det?

Anonym sa...

Jag tycker du ska läsa på lite mer innan du uttalar dig om dessa fenomen! Det räcker nog inte med några timmars forskning som du gjort, jag har själv gått igenom kopiösa mängder av material på internet i ca 5 år och börja nu se den röda tråden i sammanhanget. Det finns så otroligt mycket "fejk" material därute, men efter ett tag så lär man sig urskilja fakta från bluff. Det finns alldeles för många forskare, politiker, insiders mfl som sätter sina liv på spel genom att berätta sina historier om undanhållandet från de styrande av vissa saker.

Erik Rodenborg sa...

Till "anonym".
Eftersom jag har läst astronomisk litteratur sedan jag var barn och har en ganska bra överblick över ämnet är det lite lättvindigt att tala om "några timmars forskning". Jag VET helt enkelt att de vanliga Nibiru-teorierna inte KAN stämma.

Men när du skriver "jag har själv gått igenom kopiösa mängder av material på internet i ca 5 år och börja nu se den röda tråden i sammanhanget" så vore det förstås intressant att veta vad du kommit fram till? Jag ser fram emot det...

Anonym sa...

Hmm, jag har en teori om 2012 och det är Illuminati. Deras "world new order" men orkar inte skriva det i en kommentar.. Sen att dom om bor på nibiru kommer tillbaks för att hämta en gammal klocka så att dom kan rädda oss 2012 för dom är skyldiga oss en tjänst.

Erik Rodenborg sa...

Det sista var kul. Dom kommer att rädda oss 2012. Dom är skyldiga oss en tjänst.

Så tråkigt då att de inte finns...

Anonym sa...

Tjena!

Vi behöver inga utomstående planeter eller meteoriter för att det ska bli katastrofer vi är väldigt bra på att ordna det själva som ni kanske har märkt, när det blir en rejäl katastrof det återstår att se men vi är sakta men säkert på väg mot en.

Anonym sa...

Jaha och vilken katastrof menar du då?
Tror inte heller på Nibiru men det är jävligt jobbigt att få en massa äckliga spammail, konstiga virusmail härifrån.(som inte syns som inlägg på sidan utan bara är random skit helt enkelt) Är det du som ordnar dem också eller?

Erik Rodenborg sa...

Till Anonym 15 november 2010 00:16.
Den enda anledning jag kan tänka mig att du får spammail härifrån är att du någon gång tidigare skrev ett inlägg här och klickade i att du ville få besked om svar. Det gjorde jag, och därför får jag meddelanden om allt som postas här, men också om spam som stoppas av bloggens spamdetektor.

Det är som sagt det enda jag komma på. Det skulle inte falla mig in att skicka spam till någon, och även om jag skulle få en planka i huvudet och få för mig att göra det har jag i så fall ingen aning om hur man gör för att skicka spam som "kommer från" denna post...

PS. Och innehåller de verkligen virus? Det gör inte de jag får

Erik Rodenborg sa...

Strax före den anonyma kommentaren fick jag ett meddelande till min box på Facebook med ungefär samma innehåll. Det var dock mer konkret, det stod bland annat: "Det kommer kryptiska meddelanden därifrån där det står att någon har svarat på "ditt inlägg" och sen är det bara en osammanhängande text, ungefär som spam, virus."

I meddelandet på Facebook framgår också att personen anser sig ha tagit bort kommentarer som den tidigare skrivit.

Nu upptäckte jag dock att vederbörande glömt att ta bort en av sina kommentarer. Jag har tagit bort den nu.

Om det fortfarande kommer kommentarer kan jag bara uppmana kommentatorn att klicka på orden "Avbryt prenumeration" som finns i sådana mail så kommer inga fler mail att komma.

För övrigt tycker jag att insinuationen att jag skulle skicka ut dem är rent ohemul. Jag skickar inte ut något överhuvudtaget. Det är en rent automatiskt fungerande mekanism, knuten till denna bloggs program, helt utanför min kontroll.

tuben sa...

Tjenare det var jag som var den andre anonyme.
Till anonym 1 från anonym 2 (tänkte inte vara anonym det bara blev så), var det mig du frågade vilken katastrof jag menade, vi går mot en mer eller mindre oundviklig miljökatastrof, för att undvika den räcker det inte med nollutsläpp vi behöver ta ner växthusgaser ur atmosfären.
Har ni inte märkt att det bara blir fler och fler bränder, översvämningar och tsunamis,vad tror ni det beror på om inte oss själva.

Anonym sa...

Det är en amerikansk kvinna som heter Nancy Leider som startat den här Nibiru-hysterin.Det här är så vitt jag vet det tredje domedagsdatumet hon framfört,de andra var 1996 och 2003.När ingen undergång kom hittade hon på orsaker till att det inte inträffade,bland annat ändrade hon i efterhand vad hon sagt.
Hon påstår sig ha blivit bortförd av "greys" och fått ett implantat(!) insatt i hjärnan genom vilket utomjordingarna kommunicerar med henne.Det är så hon fått veta att Nibiru ska kollidera med jorden.
Se hennes hemsida ZetaTalk,men varning för knäppheter utfärdas...hon har bland annat via radiostationer i USA uppmanat människor att begå självmord och att döda sina husdjur.Tyvärr är det väl därmed inte helt oskyldigt,det finns säkert människor som tar det på allvar.
Vare sig det finns ett mycket litet korn av sanning i att meteorer eller andra himlakroppar skulle vara på väg till jorden eller ej så skapar människor som Leider och Sitchin en massa elände.Varför skulle regeringar dölja en kollision,vad skulle de vinna på det?Vad skulle vi kunna göra för att rädda oss ändå,OM det verkligen inträffade en kollision?Ingenting.

En galen kvinna med hybris är knappast en trovärdig källa.
Det enda skrämmande är alla tokar som verkligen tar det på allvar.

PEDER sa...

jag peder nilsson har nog hittat att nibiru är fake :P jag hörde rykten om att nibiru skulle kommit in i vårt solsystem redan 2003 så jag sökte på det och hittade detta : http://www.rense.com/ufo5/nib2000.htm
läs det d'r det är osannolikt likt berättelsen om nibiru år 2012 , det står bland annat om att astronomer är betslade för att hålla käften och dölja nibiru läs hela texten sen får vi se om ni tror på det fortfarande

PEDER sa...

jag vill fråga dom som tror på nibiru om ni har läst min länjk jag skickade hur fan kan ni tro på det då? där drar han upp att en förändring skulle ske redan 1995 och att nästa gång nibiru skulle komma in i solsystemet var maj eller tidigt juni 2003 och det skulle skapa svåra naturkatastrofer och polskifte men ni är väl för dumma för att inse sanningen :P hela sagan står där

PEDER sa...

ska jag ta upp polskifte som många snackar om också måste jag ta hjälp av NASA enligt dom så lurar många er , ett magnetiskt polskifte sker per 400 000 år och är inte detsamma som ett polskifte , polskiften sker långsamt och jag tror då inte på att nån kontinetn flyttat sig jätte mycket på kort tid :P som exempel tar nasa att antarktis var i närheten av ekvatorn för 100 miljoner år sen men en sån förflyttning tar lång tid det går inte över en natt

PEDER sa...

kanske ska tillägga att NASA säger nästa magnetiska pokskifte inte kommer ske inom dom närmsta milleniumen

PEDER sa...

många säger också NASA märkat och så men läs detta Q: What is the origin of the prediction that the world will end in 2012?
A: The story started with claims that Nibiru, a supposed planet discovered by the Sumerians, is headed toward Earth. This catastrophe was initially predicted for May 2003, but when nothing happened the doomsday date was moved forward to December 2012. Then these two fables were linked to the end of one of the cycles in the ancient Mayan calendar at the winter solstice in 2012 -- hence the predicted doomsday date of December 21, 2012. det var exakt första maj eller juni 2003 det sakulle hänt enligt texten jag skickade tidigare så NASA ljög inte om det om ni läser texten hittar jag heller ingenstans där det står om att mayaindianerna förutspått planeten alltså måste det hittats på senare det är bara tänka lite , ni har läst kommentarer av anonyma poltiker och tror dom säger hela sanningen ? ni har sett filmer som ofta är väldigt fakade ni har sett bilder på nibiru som är hur tillförlitliga då? det finns även indikationer på att NASA har bilder det kan också va fakade sidor ni måste inse ni är blåsta nu och dom som tar korten på nibiru tar dom oftast ensam det är det jag reagerar över varför inte ta med nån som kan intyga att den finns ? det bör också finnas andra människor ute samtidigt som bör sett den?? det har jag funderat mycket över

PEDER sa...

dety är nästan kul vad fel alla som tror på planeten har , en planet har ingen svans ändå påstår ni nibiru har 2 röda svansar som liknar djävuls horn hur går det ihop egentligen??? alltså måste det va en KOMET inte en PLANET och det är en enorm skillnad så ni vet :P en komet är en himlakropp som har en eliptisk bana återkommer mot solen vart hundrade år ungefär och består mästa dels av is och sten oj där flög vist nancy lieders tankar om att det lever aliens på den :P ni kan kolla upp själv vad det står om planeter och svansar planeter HAR inte svansar men det har nibiru och det är en planet märkligt ................

PEDER sa...

besök 2012hoax.org riktigt bra sida för folk som är minsta lilla rädd för 21 dec 2012 den år gjord av astronom studenter runt om i värden jagh har fortfarande inte sett dom missat att debunka (avslöja ) en fråga om 2012 eller elenin som folk ställt

flummnisse sa...

mayakalendern handlar inte om jordens undergång utan att vi går in i den gyllene tidsåldern, vilket innebär att vi börjar om på nytt sen hur många som överlever är en annan fråga.
sant det finns många teorier om detta fenomen den röda tråden är att det kommer ske något..
mayakalendern är väl uppdelad i flera olika cykler och vi når slutet på den stora som löper på ca >12000 år för att sedan färdas i ytterliggare 12000+ år denna vändpunkten sägs markera då alla planeter skall ligga i linje inkl nibiru, och just därför nibiru är med i spelet så kommer dess dragningskraft påverka jorden med ev polskifte och landmassor rör sej i kontinentalsprickorna vilket medför katastrof, vulkan utbrott osv det går ej förneka vad ex stora vulkan utbrott medför.
åter till kalendern som har mindre cykler om 5400 år vilket rimmar dåligt med teorin om 3600år men faktum är att borrkärnor i isen vid polerna har visat oberoende att det skett något med ca 3600års mellanrum vilket stödjer teorin om nibirus cykel på 3600år.
syndafloden som är beskriven i bibeln och andra böcker tvistas det om när den inföll men dom flesta erkänner den för ca 3600år sedan sammanträffande ?.
skall flumma iväg ytterligare, det finns ingen gud i den bemärkelse vi kallar gud om vi tar till oss lite av summerernas text så är alla heliga böcker ett plaggiat då hela historien redan fanns nedskriven, och en röd tråd igenom dessa böcker är just jordens undergång, syndafloden, uppkomsten osv liksom i asatron till koranen finns likheter i berättelsen, och har du lite fantasi så kan du koppla tor, oden till dom jättar som hittas begravda lite överallt liksom jättar finns beskrivna som gudar i summerernas texter blandannat.
sök själva och skaffa en egen uppfattning och ta det med en nypa salt allt som finnes att läsa är ej sant, lita ej på dom lärda

Anonym sa...

Kolla in de videor som Paris Tosen gör! Kanske är de svaret på varför rymdvarelser framställs som onda. Personligen tror jag det finns både onda och goda rymdvarelser. Man ska inte dra alla över en kam.

Tara sa...

jag är jätterädd :(
min killes pappa hade sett ett religiöst program på tv där de pratade om någon planet/komet som kommer att gå i omlopp med jorden, gravitationen kommer att påverkas o pole shifting kommer att ske. Det lär bli 300 meters tsunami säger de då. Vad tror ni?
Jag blir rädd... för när man tänker efter så vet vi människor ingenting om universum och vi kan inte heller vara säkra på när domedagen sker. =/

Erik Rodenborg sa...

Tara
Naturligtvis lever vi en värld, som inte alltid är säker och trygg, men det som du är rädd för är inte verkligt.

Det finns inget som helst som tyder på att det kommer att hända.

Vackert namn du har tagit förresten. Tara är medkänslans gudinna i tibetansk buddhism...

Anonym sa...

http://www.eyeofsiloam.com/Varanasi/BenjaminRaves/2011%20Sendai%208.9%20Earthquake/EndGame/SanVitale/eggtoothofshamash.html

PEDER sa...

tara ta det bara lugnt inget oroa sig för :) först och främst skulle vi lätt se den där planeten med blotta ögat nu den skulle va som en andra måne ungefär om vi säger den är jupiter storlek som dom flesta påstår , sen skulle alla amatör astronomer i värden med ett teleskop se "nibiru" som för övrigt var sumernas namn på jupiter :) du kan läsa sumeriernas original text mulapin där förklaras det här nibiru bättre :) men det är ingen 12 planet eller nån comet jag lovar dig :)

PEDER sa...

hej erik måste säga riktigt bra blogg :) den här planet x teorin började ju redan 1900 med den här neptunus historien , så egentligen kan man säga NASA startade den lite på det sättet dom trodde ju det var en planet stor som jupiter vid neptunus sedan 1978 hittade dom pluto men den var för liten för att ha ändrat neptunus omloppsbana dom höll på undersöka ända till 1990 då dom upptäckte dom hade räknat neptunus massa lite fel , så egentligen är det ej så konstigt folk har åsikter men det har ju blivit alldeles för upphåsat :) en del forskare tror också att det fanns en 5 gas jätte mellan uranus -neptunus som blev utkastad ur solsystemet efter en nära kollision med jupiter och den tog ju så klart vägen nånstans i så fall :) troligen är den inget hot mot jorden men nog kan det finnas nått stort långt bort i rymden , rymden är ju rätt stort :) eller vad tror du erik? :)

Dan sa...

Ha-ha, underbar läsning bland dessa kommentarer!

Många lättskrämda internetanvändare med dåligt psyke och en uppenbar brist på utbildning.

Och förresten, angående Maya-kalendern... Det kan inte vara så att indianerna inte hade lust att räkna längre... Att de tänkte "Äh, fan, 2012, det får räcka med det"?

Jag menar; de var ju tvungna att avsluta någonstans...

Anonym sa...

kolla "Fourth Kind" eller som på svenska heter "närkontakt" kolla den.

Anonym sa...

Jag sökte på ordet Nibiru och det här inlägget kom upp: Mycket intressant!
Jag har själv en blogg men den lämnar inga djupa spår -- ännu: http://kerstin.bloggproffs.se/
Jag tycker ibland att det är lite läskigt att läsa om alla olika teorier om undergång och hemskheter. Ha det bra!

Anonym sa...

JAG SKULLE ÖNSKA ATT HELA DET HÄR INLÄGGET TOGS BORT AV ERIK RODENBORG: ALLT MED NIBIRU: HAR I TVÅ ÅRS TID FÅTT SPAM VARJE DAG FRÅN DENNA BLOG OCH DET ÄR KONSTIGA MAIL; MED KONSTIGA ORD I; LIKT VIRUS: TA BORT HELA SKITEN OM NIBIRU; FINNS ÄNDÅ INTE, OCH DEN HÄR BLOGGEN ÄR LÄNKAT TILL VIRUSUTSKICK; VARJE; VARJE; VARJE JÄVLA DAG

Erik Rodenborg sa...

Om du har fått "spam" från det här inlägget är det enda jag kan tänka mig att du någon gång har skrivit här och sedan råkat klicka på att du ska få uppföljande meddelanden.

Om du får mail från den här sidan kan du klicka på att inte längre få det så upphör dom att komma.

Erik Rodenborg sa...

PS. Så här bör det se ut under de mail du får.

"Skicka en kommentar.

Avbryt prenumeration för kommentarer på detta inlägg."

Det är bara att klicka på "Avbryt prenumeration" så kommer mailen att upphöra.

Dessutom innehåller inte mailen några virus. Varför skulle de göra det?

Erik Rodenborg sa...

Observera jag får dessa mail själv. De innehåller dels de kommentarer som publiceras här, dels de kommentarer som stoppas av spamfiltret.

Pga av de senare kan en del se mycket konstiga ut. Men, som sagt, de innehåller inga virus. Och de ska kunna stoppas om du klickar på att avbryta prenumerationen.

man with desire sa...

Under de sista dagarna av katastrofer; http://koti.phnet.fi/petripaavola/occurrencesoftheendtime.html

Anonym sa...

Hello. And Bye.

Anonym sa...

Hej på er! :-)
Jag vet att denna tråd är gammal, men vill bara meddela att vi inte behöver oroa oss för Nibiru i det närmaste. Nibiru passerade nämligen genom de innersta delarna av vårt SOL-system under Mars månad 1997.

Med vänlig hälsning,
Eliiza

Erik Rodenborg sa...

Intressant ny vinkel. Det är ju bara det att Nibiru inte existerar. :-)

Universum - både mystiskt och skrämmande...

James Webb-teleskopet har tidigare visat bilder av galaxer så tidsmässigt nära den förmodade tidpunkten för Big Bang,  som är så stora att...