lördag 24 oktober 2009

Flickan som lekte med elden

I onsdags var jag och såg "Flickan som lekte med elden" med min bror. Jag tycker nog att den som film är bättre än filmatiseringen av "Män som hatar kvinnor", den första boken i Stieg Larssons trilogi, .

Tolkningen av Lisbeth Salander är suverän! Det är den förvisso också i "Män som hatar kvinnor" men här har Salander/Noomi Rapace fått ett större utrymme, vilket höjer filmen.

När det gäller böckerna tycker jag det är tvärtom. BOKEN "Män som hatar kvinnor" anser jag är den överlägset bästa av de tre böckerna.

I vilket fall - jag kan nog varmt rekommendera de som inte har sett "Flickan som lekte med elden" att göra det!

Inga kommentarer:

Påskfirandet - den kusliga bakgrunden

Långfredag....  Dagen då man ska fira hur "Guds son" offrades och torterades ihjäl för 2000 år sedan.  Många vet dock inte bakgrun...