lördag 25 december 2010

På förekommen anledning

Det är nog vanskligt att ha en blogg där man redogör för sina mer udda sysselsättningar, som till exempel att koncentrerat läsa Blavatsky hela julhelgen. Risken är ju att någon ska misstänka att jag har blivit helt vansinnig (se kommentarsfältet under förra inlägget).

Det tror jag inte att jag har. Men jag tycker att det är fascinerande att sätta mig in i ett udda, komplext, och mot all normal logik stridande tankesystem och se om det är möjligt att förstå det på något sätt.

Det är lite som att resa in i en dröm. En ovanligt komplicerad, "filosofisk" och detaljerad dröm.

2 kommentarer:

Tidlösa sa...

Nja, du behöver inte vara orolig... Själv har jag läst Ayn Rand (!!) i några dagar. Det är också rätt så vansinnigt...

;-)

Erik Rodenborg sa...

Ja, om man nu jämför tycker jag nog att Ayn Rand är betydligt mer osympatisk än Blavatsky.

Fast ännu har jag inte läst del 2 av "Den hemliga läran" så jag kanske inte ska uttala mig.

Har i och för sig också bara läst fragment från Ayn Rand, men det räckte...

En paradox

Tillvaron är just nu full av paradoxer. Nu har exempelvis en lag som är klart antifeministisk, röstats igenom, och de enda som röstar emot d...