fredag 13 maj 2011

Har skapat en ny blogg

Den heter "Matrilinjära samhällen" och är menat ska innehålla en rad artiklar om forntida mer sentida och etnografiskt beskrivna icke-patriarkala samhällen.

Just nu innehåller den endast några gamla artiklar i ämnet. Men syftet är att den gradvis ska innehålla mer och mer nyskrivet material.

Och, ja, som ni ser, har jag äntligen (men motvilligt!) accepterat den vanligaste svenska stavningen av "matrilinjärt"....

Om jag lyckas göra sidan till något intressant eller om den blir en flopp återstår att se...

2 kommentarer:

noboytoy sa...

Det här ser jag fram emot!

Erik Rodenborg sa...

Tack.
Det var roligt att någon gör det...

Jag ska alltså börja läsa in mig på nytt på sådant jag läste för en himla masa år sedan. Och en del av resultatet av det tänker jag lägga ut på den nya bloggen.

Syftet är delvis att vederlägga de som försöker minimera betydelsen av matrilinjära och matrilokala system.

Dessa handlar inte endast om att räkna släktskap på andra sätt, eller ett litet annorlunda bosättningsmönster, utan om ett helt annat sätt att organisera samhället. Som jag alltså faktiskt anser en gång fanns över hela världen.

Vänliga hälsningar Erik

Påskfirandet - den kusliga bakgrunden

Långfredag....  Dagen då man ska fira hur "Guds son" offrades och torterades ihjäl för 2000 år sedan.  Många vet dock inte bakgrun...