tisdag 27 december 2011

Luka

Texter kan beröra en. Beröra en mycket. Kanske än mer om de är tonsatta.

Jag letade efter en sång jag hört på radio då och då. Visste inte vad den hette. Sökte på Google efter sökord från texten. Ja, jag hittade den ganska snart. Den hette "Luka". Och den handlade ungefär om vad jag trodde att den skulle handla.

Om en kvinna som misshandlas grovt och inte vågar protestera. Men den skulle också ha kunnat handla om ett barn.

När jag hade hört färdigt den, var mitt ansikte alldeles vått.
-------------------------------------
TILLÄGG
Dvs jag trodde alltså att den handlade om kvinnomisshandel. Men nu får jag höra att den skulle handla om en misshandlad pojke som bodde i samma trappuppgång som artisten. Det kanske går att kolla upp saken.

4 kommentarer:

Hans sa...

Jag har alltid tänkt mig Luka som en pojke. Efter att nu har kollat upp texten, tror jag det är följande passage som fått mig att tolka texten så:

"They only hit until you cry". They har jag tänkt på som föräldrarna.

Hans sa...

Förutom i ungerskan verkar Luka dessutom vara ett mansnamn http://en.wikipedia.org/wiki/Luka_(given_name)

Erik Rodenborg sa...

Ja, jag tyckte "they" lät mystiskt. När jag antog att det handlade om kvinnomisshandel. Å andra sidan har flickor lika ofta två föräldrar som pojkar, antar jag.

Själv har jag nog dessutom utgått från att namn som slutar på "a" oftast är kvinnonamn. Men det finns ju uppenbarligen en del undantag från detta! "Luka" verkar ju vara ett av dessa.

Anonym sa...

Och så långt efter att bloggposten postades hittade jag hit när jag letade efter nåt helt annat.

Men jag måste bara förklara läget.

Först... Hur kan man ha missat Suzanne Vegas sång Luka? :)

Den kom 1987 och var en stor hit. Och sommaren 2012 hade den viss spridning igen.

Men nu till namnet Luka.

Namnet betyder ljus (ljusbringare) och kommer från namnet Lucius och är således besläktat med namnet Lucia.

Luka är ett könsneutralt namn, men det är flest pojkar/män som bär det.

Och Luka i sången handlar om en POJKE som blir misshandlad av sina föräldrar. Allt enligt Suzanne Vega själv i en intervju när det begav sig. Namnet tog hon från en grannpojke men som för övrigt inte hade nåt med låten att göra.

Det är ofta att folk misstar att det handlar om kvinnomisshandel eftersom det är en kvinna som sjunger...

mvh Luka
som alltid älskat låten Luka

En fundamentalist som omvärderat Josua

Josuas bok är förmodligen den otäckaste boken i Bibeln. I den beskrivs hur Gud leder israeliterna i ett fälttåg med syftet att utrota den ka...