fredag 24 februari 2012

Om jag inte hade varit republikan...

... skulle jag verkligen ha kunnat glädja mig åt att vi de nästa två generationerna de facto fått matrilinjär tronföljd. Jo, lite gläder jag mig nog i alla fall, trots allt...
:-)

Fast egentligen blir det ju endast en generation matrilinjär tronföljd. Att Victoria ärver tronen från den nuvarande kungen är ju inte matrilinjärt, men att hennes dotter ärver den från henne är det.

Men bara i praktiken. I teorin är ju systemet det inte alls. Om det blev det även i teorin skulle frestelsen att trots allt bli monarkist bli svår att motstå... men.... så klart, det händer ju inte, så risken att jag blir det är ju noll.

OM det hände skulle det förvisso avspegla ideologiska, politiska och sociala förändringar av en typ som knappast går att föreställa sig... Då skulle det samhälle vi känner till ha upphört att existera.

Inga kommentarer:

Parabol om den nya könslagen

Parabol är en intressant och läsvärd tidskrift som startats av Kajsa Ekis Ekman. I det senaste numret finns en debattartikel som på ett grun...