fredag 16 mars 2012

Wuthering Heights

Lite lustigt att jag just nu skrev om mysrysare.

För idag får jag reda på att en bok som jag en gång hörde beskrivas som "världens första mysrysare", Emily Brontës "Wuthering Heights" filmatiserats och just nu går på bio. Boken är väl litterärt bättre än nästan alla uppföljare, men den har i sig många, men långtifrån alla, av de väsentliga temana i mysrysargenren.

Filmen har fått positiva recensioner och har dessutom fått en ganska så suggestiv trailer.

Den som använde uttrycket "världens första mysrysare" om Brontés bok var Gunvor, som bodde i samma kollektiv i Täby som jag 1973 och 1979. Fast med dagens språkruk skulle man kanske snarare säga "alla mysrysares moder" ....

Möjligen ville Gunvor med denna term få mig att utifrån min märkliga fascination för just mysrysare intressera mig för annan litteratur.... eller nåt sånt.

I vilket fall som helst ska jag garanterat se filmen!
___________________________
TILLÄGG
Pratade med Gunvor som bestämt hävdade att det var Charlott Brontës "Jane Eyre" som hon måste ha menat, inte "Wuthering Heights".. Hon förklarade vidare att "Wuthering Heights" enligt henne inte hade det minsta av "mys" i sig, den var bara rysare - otäck och tragisk.

Ja, jag läste "Wuthering Heights" ca 1990, men har däremot inte läst "Jane Eyre", Min minnesbild av "Wuthering Heights" är vag, det som mest liknade den klassiska mysrysaren var kombinationen av en ödslig hed och obehagliga händelser...

Men jag tackar för informationen och ska genast försöka få tag i Jane Eyre.

Inga kommentarer:

En fundamentalist som omvärderat Josua

Josuas bok är förmodligen den otäckaste boken i Bibeln. I den beskrivs hur Gud leder israeliterna i ett fälttåg med syftet att utrota den ka...