fredag 11 maj 2012

Kiremaj70 finns inte mer

Min webbsida Kiremaj70 har nu slutligen lagts ner. Efter en rad problem med webbhotellet  beslutade jag till sist att stänga ner den.

Den startades i juli 2002. Den skapades av en vän till mig, Svante Skoglund. Han hade varit granne i en studentkorridor   i Västra Skogen mellan 1987 och 1990.

En dag i början av juli 2002 ringde han och sa att han tänkte göra en hemsida till mig. Jag sa att det hade jag verkligen inte råd med, men han svarade att han skulle göra den gratis. Det var ett fantastiskt erbjudande som var omöjligt att säga nej till....

Sagt, och gjort, i slutet av juli var den klar, och det var bara för mig att lägga in artiklar, via den admin-ruta som  han också hade gjort. Det behövdes alltså inga HTML- eller andra specialkunskaper...

Svante hade överinseende över sidan, och hjälpte aktivt  med det tekniska fram till dess han tragiskt nog gick bort  i förtid i juli 2004.

Men webbsidan överlevde, eftersom jag hade en  annan  datorkunnig vän som tog över.

De senaste åren har det som sagt istället varit andra typer  av problem med sidan. Men jag började blogga 2007, och det mesta av innehållet på webbsidan har lagts ut som bloggartiklar.

Kiremaj70 hann nu inte existera så väldigt länge innan den drogs in i alla möjliga diskussioner, och ganska snart hade den utsatts för angrepp såväl på sin egen gästbok som på forum som  Flashback, Vetenskap och Folkbildning, Passagen  och efter ett tag på en hel del bloggar.

Samtidigt fick den stöd och sympatier från många andra håll, och i synnerhet många sidor som var engagerade i kampen mot övergrepp mot barn länkade snart till den.

Mot slutet innehöll den långt över 200 artiklar, och ännu fler länkar. Och en gästbok med hundratals inlägg,  både välvilliga och mindre välvilliga...

Den har nog bidragit till att lyfta fram saker  som annars ofta är nedtystade. Det är väl också därför den ofta har  angripits så hårt...

Det är möjligt att jag någon gång skapar en ny, men tillsvidare  finns alltså det mesta av det som legat på sidan på denna blogg, och en del  av detta också på sex ämnesinriktade  bloggar. Jag håller gradvis på och fyller på dessa bloggar med äldre material så att det efter ett tag ska bli lila lätt att hitta i detta  som det förut var på webbsidan.

Inga kommentarer:

Universum - både mystiskt och skrämmande...

James Webb-teleskopet har tidigare visat bilder av galaxer så tidsmässigt nära den förmodade tidpunkten för Big Bang,  som är så stora att...