onsdag 25 juli 2012

Yrvakna tankefel

Ibland när jag vaknat direkt ur en dröm kan jag någon minut ha en väldigt konstig uppfattning om relationen mellan dröm och verklighet. Jag funderar om hur det som hände i drömmer kan påverka det verkliga livet - eller tvärtom.

En gång förlorade jag en massa pengar i en dröm och någon minut efter att jag hade vaknat funderade jag på allvar om det skulle påverka hur mycket jag hade på banken. Jag tänkte att jag får väl kolla med bankomatkortet när jag går ut...

I morse var det tvärtom. I drömmen stod jag i ett café och hade just betalat kaffe och bulle. Då, precis innan jag skulle ta brickan till något bord, kom jag på att jag måste kolla något utanför caféet och sa till expediten "vänta en sekund, jag ska bara kolla en sak".

Jag gick ut för att kolla vad det nu var (jag minns inte vad) - och så ringde radioväckarklockan. Så jag kunde aldrig hämta brickan.

I kanske en minut låg jag sedan och funderade på vad personalen på caféet tänkte när jag bara försvann utan att hämta brickan som låg kvar på disken.

Jag hade faktiskt riktigt dåligt samvete.  Innan jag blev så vaken att jag insåg tankefelet...

Inga kommentarer:

En paradox

Tillvaron är just nu full av paradoxer. Nu har exempelvis en lag som är klart antifeministisk, röstats igenom, och de enda som röstar emot d...