fredag 10 augusti 2012

Kallt väder ifrån sjön

Upptäcker att folkmusikgruppen Triakel gjort en ny version av en sång som grep tag i mig mycket när jag lyssnade på den 1977-78. I Triakels version heter den "Kallt väder".

Den version jag lyssnade på 77-78 var gjord av Folk & Rackare och hette "De två systrarna". Den versionen går att lyssna på här.

Triakel har faktiskt en ny melodi till sången. Vissa delar av texten är också ändrad, men att det är samma sång är ju helt klart....

Rent tekniskt är Folk & Rackares länkade version här klart bättre, men det är ju en skivinspelning, medan YouTube-länken till Triakel går till en live-inspelning.

Jag upptäckte Triakels version i morse, när jag hade P2 på, på mycket låg volym. Hörde en sång som på något vagt sätt lätt välbekant, så jag satte upp volymen.

När jag väl hade hört den blev jag oerhört angelägen att leta rätt på den på You Tube. Jag blev väldigt glad när jag hittade den. .

Nu får jag ta och köpa skivan också...

Inga kommentarer:

En fundamentalist som omvärderat Josua

Josuas bok är förmodligen den otäckaste boken i Bibeln. I den beskrivs hur Gud leder israeliterna i ett fälttåg med syftet att utrota den ka...