söndag 29 september 2013

Lyndon Johnson Told The Nation

Apropå mitt förra inlägg så borde nog Marco Smedberg, som tror att FNL före 1968 endast kontrollerade fyra procent av Sydvietnam, lyssna på Tom Paxtons antikrigssång från 1965.

Han hade en mer realistisk bild av läget. Han sjunger bland annat 
"Never mind how hard it's raining,
Think of all the ground we're gaining,
Just don't take one step outside of town.".


Det var ju så det var. På landsbygden styrde FNL, för det mesta, i praktiken även de områden som nominellt kontrollerades av USA och Saigonjuntan. Om inte alltid på dagarna, så på nätterna...

4 kommentarer:

Gerda sa...

Åh, jag tyckte så mycket om den sången! Vilka minnen.

Erik Rodenborg sa...

Hej, Gerda.

Jag tyckte också mycket om den. Jag tror jag hörde den första gången hösten 1968 i ett radioserie om protestsånger som hette "Sound of protest, sound of love" . Jag föll för den direkt.

Erik Rodenborg sa...

Förresten fanns det även en svensk version, gjord av FNL-gruppernas sånggrupp.
Man kan lyssna på den här.
http://grooveshark.com/#!/search/song?q=Freedom+Singers+Brevet+från+Lyndon

Verutschkow sa...

En bra sak som LBJ gjorde var väl i alla fall att han (åtminstone indirekt) var upphovsman till gruppen Great Society som kom att frambringa en av tidernas största rocksångerskor, dessutom min absoluta favorit.

En fundamentalist som omvärderat Josua

Josuas bok är förmodligen den otäckaste boken i Bibeln. I den beskrivs hur Gud leder israeliterna i ett fälttåg med syftet att utrota den ka...