fredag 22 november 2013

Kennedymordet

Ingen kan väl undgå att märka att det idag är 50 år sedan John F Kennedy mördades. Det brukar då ofta sägas att de flesta som var med minns vad de gjorde när de fick reda på det. Ja, det gäller i alla fall mig.

Jag var då åtta år och gick i andra klass. Jag och mina två syskon låg till sängs och lyssnade på radio. Så plötsligt  avbröts sändningarna av meddelandet att Kennedy hade skjutits.

Dagen efter - en lördag - gick både jag och min bror i skolan. Det var innan de lediga lördagarna.  I min klass tog vår klassföreståndare Kally Holmström upp mordet. Så jag trodde att det togs upp i alla klasser. Men då jag frågade min bror som gick i första klass fick jag reda på att det inte alls hade tagits upp i hans klass.

Annars frossar tidningarna just nu i konspirationsteorier.  Dvs i att säga att alla sådana har motbevisats. Det är inte förvånande - de stora media har vad man kanske kan kalla ett anti-konspirationsteoretiskt paradigm. Att tro på konspirationsteorier är definitivt inte politiskt korrekt i de  stora sammanhangen.*

Ett exempel på detta är Erik Åsards understreckare i dagens SvD.  Den kan läsas här. För den som blir alltför övertygad av den rekommenderar jag kapitlet om Kennedymordet i Gunnar Walls bok Konspirationer. Läs gärna också inledningen i samma bok. Där finns en kritisk diskussion om Erik Åsards och andra anti-konpirationsteoretikerts metod....
................................
* Om det inte handlar om teorier om påstådda konspirationer för att inplantera "falska minnen", förstås....

5 kommentarer:

Anonym sa...

Jag var precis född när Kennedy mördades så jag har av naturliga orsaker inga som helst minnen av allt som hände då. Däremot har jag alltid varit övertygad om att det inte var Oswald som sköt. Det finns främst tre anledningar. 1. Det finns en film som visar när kortegen drar förbi lagret där Oswald sägs ha skjutit från sjätte våningen, tror jag det var. På den filmen syns en man nere på marken som följer kortegen. Om det inte är Oswald måste han ha haft en tvilling. 2. Den magiska kulan som de kom på när de insåg att Oswald omöjligt hade kunnat hinna avfyra alla de skott som krävts om han skulle ha hunnit skjuta alla skott. Den magiska kulan vars märkliga banor snarare låter som scienes fiction. 3. Det märkliga med Jack Rubys skott. För mig verkar det uppenbart som att försöka dölja sanningen.

Verutschkow sa...

Apropå vem som sköt vem : Själv håller jag (som alltid) på Christer Pettersson i Palmefallet, även om somliga påstår att det var Smith och Wesson som låg bakom.

När det gäller Kennedy(s) står ju en hypotes att finna i "Sympathy for the devil" av Jagger/Richards:

I shouted out,
"Who killed the Kennedys?"
When after all
It was you and me


Skämt åsido så har jag också läst lite om Oswald och bland annat insupit uppfattningen att det även vid detta mord funnits någon sorts
önskan hos omvärlden att mördaren inte skulle vara en sådan torftig
figur. Lite grand som med Christer P här hemma i Sverige alltså.

Erik Rodenborg sa...

Anonym

Jag är inte så noga insatt och har ingen direkt åsikt om vem eller vilka som sköt. Däremot finns i Gunnar Walls bok en mängd material som indikerar att Oswald inte var den han framställs som, dvs en förvirrad "kommunist". Mycket tyder på att han var en infiltratör, med kontakter med underrättelsetjänsten.. Det i sin tur påverkar ju bilden av hur mordet gick till, och vilka som låg bakom det.

Verutschkow

"funnits någon sorts
önskan hos omvärlden att mördaren inte skulle vara en sådan torftig
figur"...

Tja, å andra sidan fanns det nog hos många i båda fallen en önskan att det SKULLE vara "en torftig figur" som agerade ensam. De politiska implikationerna blir ju mer lätthanterliga då.

Squareeye sa...

Jag hade varit hemma några timmar när telefonen ringde och jag beordrades att komma tillbaka till arbetet. Jag arbetade då på Göteborgs handels- och sjöfartstidning som hade fotoavdelning tillsammans med GT, HT-Bild. Jag var fotokopist, reprofotograf och telefoto-operatris. Det var den värsta kvällen och natten på någon arbetsplats när det gällde stress. Jag arbetade 3-skift i vanliga fall men här blev det alla skiften på en gång. Jag sov sedan i 22 timmar. Jag bodde hemma hos min mormor och hon trodde att jag var död mellan varven.

Själv tror jag att maffian och CIA var inblandade i det där. Kennedyfamiljen var motståndare till maffian och det gjordes väl en del utrensningar i CIA och även i FBI. Oswald var bara en lättköpt dum torped som sen skulle tystas för att inte avslöja någonting. Ruby tillhörde maffian.

Palmemordet, aldrig att det var Christer Pettersson. Det var en polis som inte lever längre. I början pratades det om en polis som bodde i krokarna som hade genomgått en höftoperation som också haltade. Han försvann rätt tidigt. Och den korkade Holmén med sina ljus i mörkret tog livet av sig. Det hade varit bra om man hade klämt ur honom på information i stället. Holmén var hur mysko som helst. Helt ofattbart att han blev en kändis och omtyckt av tanterna.

Erik Rodenborg sa...

Jag tror att båda morden var del av komplotter men vägar inte vara mer precis än så.

Man var har du fått uppgiften att Holmér tog livet av sig ifrån? I tidningarna stod att han dog av en hjärtsjukdom.

Annars håller jag med dig om Holmér. Obehagligare människa får man leta efter.

En fundamentalist som omvärderat Josua

Josuas bok är förmodligen den otäckaste boken i Bibeln. I den beskrivs hur Gud leder israeliterna i ett fälttåg med syftet att utrota den ka...