onsdag 5 februari 2014

Felia

I lördags dog min telefonlinje totalt. Jag trodde först det var telefonen som pajat, men jag gjorde lite tester och det verkade inte så. Och jag köpte en billig telefon för 190 kronor, men det funkande inte då heller.

Så jag ringde Telia via en mobil. De skulle undersöka saken. Sedan dess har jag fått olika motsägelsefulla besked från Teila. Ibland har de sagt att felet är åtgärdat, men det har alltid varit fel. Ibland har de sagt att de ska skicka tekniker, men det har inte hjälpt. Ibland har de meddelat att felet är en del av ett större nätfel. Ibland har de erbjudit att jag ska få bredbandstelefoni istället (interentanslutningen funkar ju) men att det kan ta månader att installera.

Sånt här hände aldrig för låt oss säga tio år sedan. De senaste fem åren har det hänt då och då men då har det alltid lösts inom max ett halvt dygn. Nu har det varat i fem dagar.

Jag funderar på att säga upp mitt abonnemang. Jag föredrar fast telefoni framför mobiler, men inte när det ska bli så här.

De tekniker som sänds ut har inte heller varit från Telia utan från Skanova. De hänvisar till varandra.

Jag tror att sånt här kan hända pga två saker. Dels datoriseringen av telenätet. Dels konkurrensen - privatiseringar och bolagiseringar.

Att ringa från mobiler kommer att bli mycket dyrare i längden. Det känns ganska frustrerande.

Inga kommentarer:

Funderingar om trans...

Jag är inte emot den nyligen antagna lagen för att jag är emot transsexuella. Tvärtom. Under stora delar av mitt liv har jag själv uppfattat...