fredag 28 februari 2014

Then she kissed me

Det fanns en gång en sång som hette "Then I kissed her" . Varje gång den sjöngs in av kvinnliga artister bytte den namn till, inte "Then I kissed him" utan - "Then he kissed me" . Alltid var det killen som kysste, tjejen som blev kysst. Jag trodde det inte det fanns något undantag i någon riktning till denna uppdelning.

Men nu upptäcker jag via You Tube att Hep Stars faktiskt gjorde en version som hette - "Then she kissed me" ... De var djärvare än vad jag trodde någon vågade vara då....

TILLÄGG
Jag hade lite fel i ordningsföljden. Efter lite undersökning kommer jag fram till att "Then he kissed me" med Crystals faktiskt var först, från 1963. Den spelades sedan in av flera kvinnliga artister. Första "manliga" versionen med "Then I kissed her" gjordes av Beach Boys 1965. Samma år kom Hep Stars "The she kissed me" ut. Vilken av dessa som var först vet jag inte.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Jag känner till alla de versioner du nämner men för mig är det två helt andra versioner som är mest kända.

Främst rockgruppen Kiss version där låten heter "Then she kissed me" så Hep Stars var inte ensamma :-)

http://www.youtube.com/watch?
v=BANb073_8-o

När sedan bossen själv tar sig an låten förstår man att den har något

http://www.youtube.com/watch?v=Y0GfHJGmLQ8

SSedan minns jag en version som var väldigt populär bland killar för och den var med Rachel Sweet

http://www.youtube.com/watch?v=5f-rLfEHCLI

Erik Rodenborg sa...

"Främst rockgruppen Kiss version där låten heter "Then she kissed me" så Hep Stars var inte ensamma :-)"

Ja, om det är den enda andra versionen med den titeln var de i alla fall ensamma om saken i 12 år...

Anonym sa...

Vet inget om det men Springsteen spelade in låten redan 1975. Kanske ännu tidigare men 1975 vet jag med säkerhet.

Funderingar om trans...

Jag är inte emot den nyligen antagna lagen för att jag är emot transsexuella. Tvärtom. Under stora delar av mitt liv har jag själv uppfattat...