torsdag 15 maj 2014

Apropå SD:s hataffischer

Något av den vidrigaste politiska affischering jag någonsin stött på måste väl vara Sverigedomokraternas affischkampanj mot tiggare. Jag blev alldeles matt när jag såg den först.

Det är klart, i historieböcker har man ju sett avbildningar av nazi-affischer. Men om man håller sig till de jag sett IRL i Sverige kan jag nog bara komma på ett exempel som på något sätt kan vara jämförbart.

Det var 1994, och Ny Demokrati försökte då fiska i så grumligt vatten som möjligt för att rädda sig från utplåning.  Åtminstone i Stockholm hade de en sällsynt bisarr och äcklig affisch.

Den hade texten "Lapplisor - sämsta sortens gatflickor".

Det var nog den enda gång i mitt liv som jag rivit ner en valaffisch. Jag tog den till redaktionen på en vänstertidning, som gjorde ett ledarstick om den.

Jag har som sagt bara rivit ner en valaffisch en gång i mitt liv och det blir måhända den enda. Men om någon får för sig att göra samma sak med SD:s hataffischer mot tiggare som jag gjorde med Ny Demokratis hataffisch mot lapplisor 1994 har jag en viss förståelse för det.

8 kommentarer:

Verutschkow sa...

Kan säga att på min egen lokala Tbanestation har affischerna inte rivits ner (än). Däremot har de uppenbart utsatts för diverse attacker (kast med litet föremål). Och då är det förstås Jimmies ansikte man riktar in sig på.

Verutschkow sa...

I ärlighetens namn skall man ju medge att det bara är det organiserade (vad nu det innebär) tiggeriet man vänder sig emot. Det spontana skulle i så fall få vara kvar och då fortsätta utgöra ett pittoreskt inslag i gatubilden.

F ö har ju nu vänsterledaren tvingats ta avstånd från sina ungdomar. Själv kan jag dra mig till minnes den tid när hans f d parti vpk var riktigt utstött av de s k 4 demokratiska partierna.

Erik Rodenborg sa...

SD är ju inte först med att hetsa mot "organiserat tiggeri". Det finns en kuslig historisk parallell till deras kampanj.
http://ligator.wordpress.com/2014/05/14/nazisternas-kamp-mot-det-organiserade-tiggeriet-1933/

Erik Rodenborg sa...

Och saken är ju den att det bland diverse ljusskygga grupper finns ju ett hat mot både tiggare och romer och kampanjer av SD:s typ han trigga igång rena lynchsstämningar. Det är i viss mån samma sak med lapplisor. Bland macho-bilister finns ofta ett hat mot lapplisor, som ibland faktiskt kan övergå till våldsamheter.

Därför tycker jag att dessa två affischer kan jämställas. Oavsett själva formuleringarna.

ND:s affisch var ju dessutom sexistisk på ett alldeles ovanligt olustigt sätt.

Johanna sa...

Hemsk kampanj. Att slå mot de svagaste och fattigaste för att sko åt sig makt är så lågt att det borde vara olagligt. Fy SD!

Josef Boberg sa...

"Att slå mot de svagaste och fattigaste för att sko åt sig makt är så lågt att det borde vara olagligt."

Jo... - Johanna - det håller jag med Dig om - men detta att göra de svaga ont = fattigare har ju stöd i bibelboken !

"Hen som har mycket skall varda mera givet - och hen som har lite - från hen skall även tas det lilla hen har!" = pyramidekonomiskt tänkande och agerande.

Om hur att "lätt som en plätt över en natt" ändra på detta - skrev jag ett mail till finansminister Anders Borg om den 21 april i år. Det finns publicerat på min blogg här.

I o f s så kan jag ha fel i det jag skrev till Anders Borg - men det kan jag ej föreställa mig att jag har. Vad tror Du ?

I o f s så kan jag ha fel

Verutschkow sa...

I min lokala Tbanestation har nu bilderna på Jimmie tagits bort och
kvar finns bara text. En liten reflektion : "Det är dags att stoppa det organiserade tiggeriet på våra gator" lyder budskapet. Jag har tidigare påpekat att det spontana tiggeriet utelämnas. Men man kan också fundera på det här med geografin. När det gäller polisen krävs ofta att de skall "vara synliga på gator och torg". Men här tycker man kanske att gator är olämpligt medan torg kan gå an för verksamheten i fråga. Eller hade man den käcka devisen "inga fascister på våra gator" i tankarna ?

Vad tror du, Erik ?

Erik Rodenborg sa...

Jag tror det inte var så genomtänkt.... De skulle kanske kunna ha sagt "torg" också, men då kanske de tyckte att affischtexten hade blivit för lång, och inte lika slagkraftig.

En fundamentalist som omvärderat Josua

Josuas bok är förmodligen den otäckaste boken i Bibeln. I den beskrivs hur Gud leder israeliterna i ett fälttåg med syftet att utrota den ka...