måndag 12 maj 2014

UFO-kidnappningar och MK Ultra

Missförstå inte mitt tidigare inlägg. Jag tror inte att någon kan få djupt upplevda, bestående och plågsamma minnen av "UFO-kidnappningar" bara genom att någon simpel terapeut/hypnotisör har inplanterat något. Så enkelt tror jag inte det går till.

De som verkligen under lång tid har haft återkommande ångestfyllda minnen av något sådant har med all sannolikhet varit med om något betydligt allvarligare än någon terapeutisk "inplantering". Något som deras hjärnor har tolkat som övergrepp av ufonauter.

Men de traumatiska händelserna skedde i så fall med all säkerhet inte på något UFO. Men de kan ju ha skett i en annan kontext, på ett sätt som gör att de utsatta kan associera på ett sådant sätt.

En sinnrik, om än något fantastisk, teori om saken finns i Martin Cannons text The Controllers. Han kopplar berättelser om UFO-kidnappningar till de välbekanta tankekontrollexperiment som bevisligen har genomförts av underrättelseorgan i USA. Läs gärna artikeln. Jag säger inte alls att det är så det var, men vi vet ju att MK Ultra bevisligen existerade och genomförde avancerade experiment med tankekontroll. Skulle inte åtminstone några av de tidigare berättelserna om UFO-kidnappningar på något sätt kunna vara relaterade till dessa mycket omfattande mångåriga experiment? Jag ser det inte som helt uteslutet. Och Cannon har en del bestickande argument.

Jag tror i alla fall att den hårda kärnan av "abductees", som de brukar kallas, utsatts för någon form av övergrepp. Så deras känsla av att ha blivit utsatta är troligen inte falsk. Men deras tolkning av vad som hände är med all säkerhet falsk.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hej
Intressant

Hur gick tankarna och resonomangen på F forum då, utifrån den text du presenterat här???

När du skriver övergrepp så är det ett ganska vitt begrepp! Kan du ge exempel på de olika övergreppen du tänker på?

Erik Rodenborg sa...

Den idé jag presenterar i detta inlägg presenterar jag just här, jag gjorde det inte på Feministiskt Forum. Dessbättre, det skulle i just det sammanhanget ha varit ett onödigt stickspår. Men här kan jag ju ta mig rätten att tänka högt.

Din andra mening, ja, vad ska jag säga om den? Jag tror att personer vars liv hemsöks av minnesbilder av att utsättas för plågsamma experiment i underlivet, på flygande tefat (ett vanligt tema i abductee-berättelser), troligen någon gång i sitt liv utsatts för någon typ av sadistiska och/eller sexuella övergrepp.

Cannon har ju sin teori, den är intressant, men den behöver ju inta alls vara sann. Men någon typ av övergrepp verkar sannolikt att de utsatts för

En paradox

Tillvaron är just nu full av paradoxer. Nu har exempelvis en lag som är klart antifeministisk, röstats igenom, och de enda som röstar emot d...