fredag 6 juni 2014

Något att fira

Jag skulle inte kunna tänka mig att fira nationaldagen. Vadå, Gustav Vasa och 1809 års regeringsform?

Det enda jag skulle kunna tänka mig att fira den 6 juni är att det är årsdagen av första gången jag var på en klassfest. Den 6 juni 1967.

Innan dess hade jag hållit mig på min kant och inte velat gå på sådant. Jag var ganska så isolerad från de andra i klassen. Men just i början av juni 1967 hade jag fått hand om penninginsamlingen för att köpa en present till en klassföreståndare som skulle sluta. Och någon kom på att det skulle redovisas på den klassfest som skulle vara på kvällen.

Så jag gick dit. Och till min stora förvåning tyckte jag att det var jätteroligt. Som att dansa till popmusik - och leka "Sanning eller Konsekvens".

Det var en upplevelse jag aldrig glömmer. Dagen efter kändes det som en dröm - så roligt hade det varit.

Så årsdagen av denna kväll skulle jag ju kunna fira på den 6 juni....

3 kommentarer:

Verutschkow sa...

Har just firat med gratis tårta i Kungsträdgården. Förfärlig trängsel och vakter fick inkallas. Tårtan var stor men räckte förstås inte till alla. Pensionärer t ex gillar ju tårta (och kaffe och dragspel).

Aftonbladet har f ö idag en ledare där man dissekerar bl a varför annandag pingst valdes bort i samband med att den nya helgdagen tillkom. Det fanns ju några alternativa dagar.

Verutschkow sa...

Apropå ingenting, kan en expert på satanism svara på frågan huruvida det finns några helgdagar (officiella eller inofficiella) för satanister ?

Erik Rodenborg sa...

VÄLDIGT off topic just under denna post... men jag tar frågan i alla fall. .

Det finns nog hur många som helst men de varierar mellan olika grupper. . För att förklara några som torde vara gemensamma för många kan man dela upp året i åtta delar. Mellan dessa finns åtta punkter som ofta verkar firas. Det är dels de två solstånden och de två dagjämningarna. Dels de fyra punkter som ligger emellan dessa.

Dessa är 2 februari, (ibland kallat Candlemas) 30 april/1 maj (Beltane) ,1-2 augusti (Lammas). och 31 oktober /1 november (Samhain/ Halloween).

Dessa dagar verkar ofta "firas" på olika sätt.

Nu har satanister ofta dessa dagar gemensamt med wicca och andra mer sympatiska "häxgrupper" ...

En mycket lång lista på olika dagar som pekats ut för att de sägs firas av (bland annat) olika typer av "satanister", kan hittas i länken nedan , hämtad frön en klart och entydigt anti-satanistisk blogg. http://ritualabuse.wordpress.com/satanic-holidays-2014/

Påskfirandet - den kusliga bakgrunden

Långfredag....  Dagen då man ska fira hur "Guds son" offrades och torterades ihjäl för 2000 år sedan.  Många vet dock inte bakgrun...