onsdag 4 juni 2014

General al-Sisi och hans svenska hejarklack

Den islamofobiska "tidningen" Dispatch International hoppades för ett tag sedan att general al-Sisi skulle vinna en stor valseger så att han på ett betryggande sätt kunde bekämpa det islamistiska hotet. De blev bönhörda över förväntan.

al-Sisi vann - med 97 procent (!) av rösterna.

Det är ju imponerande. De två första regimer i världen som någonsin lyckades prestera denna typ av "valresultat" var Hitlers i Tyskland och Stalins i Sovjet. De måste ju vara bra förebilder för våra inhemska förespråkare för "tryckfrihet".

Nu behöver vi ju knappast vara rädda för att vi någonsin ska få några val där Ingrid Carlqvist får 97 procent av rösterna. Men jag kan livligt föreställa mig att hon drömmer om något sådant på nätterna.

6 kommentarer:

Monica Antonsson sa...

:-)

Verutschkow sa...

"Sissy (derived from sister;[1] also sissy baby, sissy boy, sissy man, etc.) is a pejorative term for a boy or man who violates or does not meet the standard male gender role."

Det där namnet blir inte så bra om man uttalar det på engelska ...

Erik Rodenborg sa...

Ver

Jag misstänker att general Sisi inte direkt skulle uppskatta din kommentar. ;-)

Erik Rodenborg sa...

PS.
Men jag hade bråttom och var slarvig - han heter ju inte Sisi rätt och slätt, utan al-Sisi. Jag har ändrat till detta nu.

Jag förleddes väl av rubriken i DN-artikeln.

Så ljudlikheten med det engelska ordet ifråga blir ju lite mindre uppenbar nu...

Verutschkow sa...

Fast lite lustigt blir det väl att presentera sig med : "I'm all sissy" ...

Erik Rodenborg sa...

Ja, det är tur att denna blogg inte finns i Egypten. Den typen av skämt om en f.d. arméchef som fått "97 procent" av "rösterna" i ett "val" skulle kanske i så fall inte varit helt och hållet hälsosamma.

En paradox

Tillvaron är just nu full av paradoxer. Nu har exempelvis en lag som är klart antifeministisk, röstats igenom, och de enda som röstar emot d...