onsdag 14 januari 2015

Glashalt

Jag höll på att slå mig fördärvad två gånger idag. Det är nämligen så att hela gården utanför vårt hyreshus är livsfarligt hal, och båda de två vägarna som leder från gården till gatan var så hala att jag inte kunna hålla balansen på dem.

Så jag fick gå en omväg runt andra hus och förbi Hovsjö centrum. Och hela tiden kolla hur jag gick. Det tog ca 20 minuter, annars tar det väl ungefär en halv minut.

Sedan åkte jag till ICA Maxi på Vasa handelsplats. Där var hela vägen och varenda kvardratdecimeter mycket sandad. Det är klart, det skulle bli väldigt olönsamt för ICA Maxi om kunderna inte kunde komma fram eftersom de ramlade omkull. Hovsjöbor som bara ska till bussen är väl inte lika lönsamma.

På vägen hem undrade jag hur jag skulle ta mig tillbaks till huset. Jag beredde mig på att gå raka vägen, även om det skulle innebära att jag var tvungen att sätta mig på markan och hasa mig fram på de värsta ställena. Men sen kom jag på att min ryggväska var myckat tung av alla de konserver jag handlat.  Så jag tog av den, gick extremt långsamt och lätt framåtlutad, och höll sedan väskan så att den släpade i marken, vilket på något sätt hade en tillräckligt stabiliserande effekt,

När jag kom upp till våninsgplanet ringde jag på hos grannarna och beklagade mig. Då fick jag reda på att de hade sett från fönstret hur en äldre kvinna med rulator hade ramlat och fick hjälpas av fyra personer för att komma upp, och fram.

Vi kom överens om att ringa och klaga hos bostadsföretaget i morgon.

Inga kommentarer:

En fundamentalist som omvärderat Josua

Josuas bok är förmodligen den otäckaste boken i Bibeln. I den beskrivs hur Gud leder israeliterna i ett fälttåg med syftet att utrota den ka...