fredag 20 mars 2015

Drömde om Annie Besant

Jag har tidigare beskrivit min irritation över hur teosofer som Annie Besant beskrivit det esoteriska brödraskap som de ansåg vakade över mänskligheten. Framförallt för att detta hela tiden framställts som just ett brödraskap, dvs em eltigrupp bestående enbart av män.

Men inatt hade jag en helt fascinerande dröm som verkade försöka besvara min fråga. Eller kanske var det en freudiansk önskedröm?

Jag drömde att jag var i en stor lägenhet där det fanns många andra människor. Vad vi gjorde där var inte helt klart, kanske var det en teosofisk konferens.

Plötslig dök Annie Besant upp där, från ingenting, Hon förklarade att hon numera tillhörde ett esoteriskt syskonskap som var oberoende av tid och rum. Och tillade - specifikt vänd till mig -  att om jag vände mig till henne kunde hon lösa mina problem. (Tala om att känna sig utvald!)

Jag var dock lite rädd för henne, eftersom jag just innan hon dök upp hade sagt något ganska syrligt om något hon en gång hade skrivit i en bok.

Observera jag skriver att jag drömde om Annie Besant...

Om jag hade velat bli sektledare skulle jag ju istället kunnat skriva att Annie Besant talade till mig i sömnen...  ;-)

Annie Besant
 Annie Besant

11 kommentarer:

Tidlösa sa...

Det här blir ju bara mer och mer fascinerande. Du har alla möjliga ockulta upplevelser, men väljer att förklara dem som hypnagoga drömmar eller vanliga dito...

What if...?

På den här sajten kallas Annie Besant faktiskt för Mahatma...

http://mahatmacwleadbeater.org/

Du har ju även våra gamla hatkärlekar Summit Lighthouse, som har både män och kvinnor i sitt broder(?)skap.

http://www.ascendedmasterindex.com/christed.htm

:-)

Tidlösa sa...

Hoppas du inte drömmer om den här killen, Erik. ;-)

En av Summit Lighthouses märkligare "mästare", K-17. Från ovan länkade hemsida. James Bond möter teosofiska samfundet?

K-17 is the master who heads the cosmic secret service, a group of ascended and unascended masters who use their spiritual vision to defend life on earth. These masters work around the clock to discover and expose threats to our spiritual freedom, the stability and right-action of our governments, and to the family as the basic and most sacred unit of society. These masters work undercover and sometimes assume the appearance of those whose ranks and organizations they would penetrate. K-17 has made more appearances in the halls of government and among the leaders of nations than any other master. This includes within the KGB and the FBI. He draws a ring-pass-not, a protective forcefield around those individuals who are dedicated to serving the light. He tells us that we can call upon the cloak of invisibility as a forcefield of protection when we do not want to be seen by the enemy.

Tidlösa sa...

Okej, jag lovar att sluta, men jag MÅSTE dela med mig av den här juvelen också.

The Spirit of Christmas is cosmic being of great light and buddhic attainment, who comes to announce the birth of the Christ in the darkest hour of the year. He is the spiritual being behind the personage of Santa Claus. This cosmic being fills the hearts of the people with the anticipation of the greatest gift of all, which is the gift of personal Christhood. He is at the heart of all gift-giving, bringing the true joy of the heart filled with love. He also embodies the collective consciousness of Christhood of the entire spirit of the Great White Brotherhood, of all ascended beings, angels, masters and cosmic Hosts of the Lord who are that Christ.


Jultomten är alltså en andlig mästare, enligt Summit Lighthouse. Gör de synkretistisk anspråk på precis allting???

Erik Rodenborg sa...

Jag har sett sidan om Besant som Mahatma. Problemet är att den också utnämner, Leadbeater till det, och till och med ser ut att placera honom över Besant.

Jag läste ut en biografi över Leadbeater som låg på nätet, för några månader sedan. En sak som var mycket intressant var hans och Besants helt olika reaktion på Krishnamurtis brytning.

Besant verkade ta intryck av allvaret i den, medan Leadbeater nästan föraktfullt tog avstånd. Besant verkade undra om det inte låg något i Krishnamurtis kritik medan Leadbeater avfärdade den som nonsens.

Skillnaden mellan dem verkade vara att Besant verkligen tyckte om Krishnamurti, och dessutom verkligen hade trott på honom. Leadbeater hade bara utnyttjat Krishnamurti, och när denne blev besvärlig svarade Leadbeater med sektmässiga fördömanden.

Annie Besant är kanske Mahatma, Leadbeater är i vilket fall som helst något helt annat.

Tidlösa sa...

Intressant. Intressant är även att Besant aldrig såg igenom Leadbeater, utan såg till att han fick återinträda i Teosofiska Samfundet efter pedofilskandalerna...

Besant gjorde säkert mycket gott för Indien, men hon hade uppenbarligen negativa/naiva sidor också.

Erik Rodenborg sa...

Ja, det är klart, en lättlurad mahatma är ju lite svårt att tänka sig.

Men Annie Besant kanske lärde sig något av Leadbeateraffären till nästa reinkarnation och lyckades fixa det på nät sätt....

Men det sa hon förstås inte något om i drömmen. ;-)

objekt3 sa...

Haru sett? Kul? https://www.youtube.com/watch?v=UfOhzQxi5kI

Erik Rodenborg sa...

Har sett de första minuterna. Verkar intressant. :-) Men den är ju på nästan två timmar så jag kommer inte att se ut den på ett tag....

objekt3 sa...

förskönad. -
jag gillar kostym :)

euhm, jag skrev en dikt om Freja:
http://losslapptheten.blogspot.se/2015/03/apans-skinn.html

(¤)

Erik Rodenborg sa...

Intressant, men uppriktigt sagt har jag lite svårt för den mesta poesi som skrivit efter 1920.....

objekt3 sa...

Jag förstår precis :) (#) Pax

En fundamentalist som omvärderat Josua

Josuas bok är förmodligen den otäckaste boken i Bibeln. I den beskrivs hur Gud leder israeliterna i ett fälttåg med syftet att utrota den ka...