söndag 29 mars 2015

Jag kan fortfarande inte vänja mig...

...vid den förbaskade sommartiden.

9 kommentarer:

Ann-Charlotte sa...

Eller hur? Det här blir helt klart en omställning. Vet du hur det är med andra länder, har de också sommartid eller är det bara vi i Skandinavien som infört detta?

Erik Rodenborg sa...

Hela EU har det i alla fall. När vi gick med i EU var vi tyvärr tvungna att förlänga sommartiden eftersom Storbritannien strax innan hade drivit igenom att EU skulle göra som dom, ha sommartiden till slutet av oktober, och inte som Sverige hade då, till slutet av september.

Jag vet att det finns en del länder utanför EU som också har sommartid, men jag vet inte vilka.

Däremot kan man nog utgå från att länderna nära ekvatorn INTE har det....

Tidlösa sa...

Tant Tidlösa till undsättning...

http://en.wikipedia.org/wiki/Daylight_saving_time

Erik Rodenborg sa...

Intressant. Vad jag inte förstår att en del länder som ligger på eller mycket nära ekkvatorn enligt bilden har eller har haft sommartid. Vad i allsina dar kan det ha för effekt där?

En trösterik sak är dock att det ser ut att finnas länder som har haft sommartid, men avskaffat den. Allt hopp är inte ute, tydligen....

Martin sa...

https://youtu.be/br0NW9ufUUw

:)

Anonym sa...

En enkel fråga utan undermening. Vad är det egentligen som är så svårt med sommartiden?

Jag kan inte säga att jag har förståelse för hur jobbigt det kan vara för då ljuger jag då jag aldrig haft minsta problem med när klockorna ställs om. Jag sover och vaknar precis som vanligt

Eftersom jag inte har några problem så älskar jag sommartid. Längre kvällar är fantastiskt och hur det är tidigt spelar ingen roll för då jobbar jag ofta. Men oavsett vilket har jag inga problems så jag måste väl vara the lucky one then :-)

Erik Rodenborg sa...

Alla som är emot sommartiden har väl sina skäl. Mitt främsta "rationella" skäl för att vara emot är nog att det blir så ryckigt.

Före 1980 kunde man se fram emot en gradvis övergång till vår och sommar, nu får man ett plötsligt ryck, det blir så konstig. Det stör väl min känsla av att vilja ha kontinuitet.

Men det är inte det viktigaste skälet för mig. Det finns ett skäl som egentligen är mer personligt, men det tänker jag inte gå in på nu... ;-)

Tidlösa sa...

Du får väl inte ockulta upplevelser av sommartiden, va? ;-)

Erik Rodenborg sa...

Nej, det får jag inte.

En fundamentalist som omvärderat Josua

Josuas bok är förmodligen den otäckaste boken i Bibeln. I den beskrivs hur Gud leder israeliterna i ett fälttåg med syftet att utrota den ka...