måndag 23 mars 2015

Men om natten lurar ett mörker....

Det finns en låt av den feministiska proggruppen Pink Champagne* som lite berör ett ämne jag skrev om nyligen, mörkrädda.

Jag lyssnade mycket på Pink Champagnes första LP  sommaren 1982, när jag bodde i ett studentrum på Amanuensvägen 5 på Lappis.

Sedan hade jag nästan glömt bort dem innan jag kom på att leta efter dem på You Tube för något år sedan.

Då hittade jag bland annat den låten. Jag tyckte nog det var den mest suggestiva på den LP:n. Eller i alla fall den jag minns bäst.  Lyssna gärna på den.
-------------------------
*Det är jag som kallar Pink Champagne för en proggrupp. På Wikipedia kallas de för en "feministisk punkgrupp". Jag tänkte mig inte dem som en punkgrupp när jag lyssnade på dem, men det kan ju bero på att jag är dålig på genreanalys, eller nåt.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Aldrig ens hört talas om gruppen. I min enfald trodde jag knappt att det fanns kvinnogrupper på den tiden inom det musikaliska. Visar väl mest hur dum jag är :-)

Har iofs för mig att det ska ha funnits nån proggrupp på 70-talet enbart bestående av kvinnor som ska ha haft namnet NQB eller liknande. Py Bäckman lär ha varit med där.

Ska jag bara gå efter den låten du nämnde här skulle jag benämna Pink Champagne som en Proggrupp snarare än som en punkgrupp men jag vet inte. Proggen var lite före min tid och när jag väl kom i kontakt med den var det hårdrock som gällde för mig

Ann-Charlotte sa...

Jag måste säga att jag beundrar dig för din allmänbildning. Varje dag lär man sig något nytt när man läser din blogg! Innan jag började plugga trodde jag att det fanns ett samband mellan utbildning/bildning och hög moral. Den teorin har jag numera övergett helt. På dig stämmer dock teorin ypperligt!

Hoppas du har en jättefin tisdag!

Erik Rodenborg sa...

Anonym

Jag tror att Pink Champagne kanske var mest uppmärksammad i vänstermiljöer.

Erik Rodenborg sa...

Ann-Charlotte

Tack detsamma!

Verutschkow sa...

Pink Champagne och TANT STRUL har ju KAJSA GRYTT gemensamt ...

En paradox

Tillvaron är just nu full av paradoxer. Nu har exempelvis en lag som är klart antifeministisk, röstats igenom, och de enda som röstar emot d...