torsdag 9 april 2015

Chirpy Chirpy Cheep Cheep gånger tre

Jag har tidigare skrivit om en sång av Middle of the Road. Den kom just som tillvaron rämnade under mina fötter i slutet av våren 1971. En transformering av hela mitt liv, och min upplevelse av världen. Skolan slutade, den terapi jag gick i upphörde, och jag blev psykotisk. Och slutade dessutom att lyssna på popmusik.

Den 25 maj 1971 var förmodligen den sista dagen jag lyssnade på Kvällstoppen på fyra år. Nästa gång var 29 april 1975, för övrigt dagen innan FNL gick in i Saigon.

Det som framförallt brände sig in i mitt medvetande den 25 maj 1971 var just denna sång som då låg på andra plats.

En enkel suggestiv melodi och en enkel, men gåtfull och även den ganska så suggestiv text. Det var väl en så kallad tuggummi-låt, men i min inre värld uppfattades texten, åtminstone omedvetet, som djupt symbolisk, nästan som en form av budskap från en gåtfull verklighet

Den finns nu i en mängd versioner på You Tube.

Man kan bland annat lyssna på denna inspelning från engelska Top of the Pops. Den som tittar noga ser ju förresten att programmet presenterades av den numera ökände, postumt sexualbrottsanklagade Jimmy Savile.

Och sedan denna live-version med ovanligt hög ljudkvalitet. Men faktiskt också denna live-version från...2009! Och, ja det är fortfarande Middle of the Road som apelar - inför en enorm jublande masspublik. Det gör mig faktiskt rörd. Det är tydligen inte endast jag som fastnade för denna charmfulla sång, med dess gåtfulla text.

21 kommentarer:

Anonym sa...

Lustigt att du nämner Middle of the road. De var egentligen före min tid men vissa låtar har jag tagit till mig. En av dessa har betytt väldigt mycket för mig precis som "Chirpy Chirpy Cheep Cheep tydligen gjort för dig.

Låten jag tänker på är Soley soley och påverkade mig starkt vid en tid långt efter att den kommit ut.

https://www.youtube.com/watch?
v=PPlw44oBBH4

Hade totalt kärat ned mig i en tjej och den här låten var det som ringde i öronen på mig när jag såg henne, hörde henne, tänkte på henne och vad det än var :-)

Hade min f

Erik Rodenborg sa...

Ja, om du lyssnar på live-versionen från 2009 som jag länkar till ovan spelar de Soley soley omedelbart efter Chirpy Chirpy Cheep Cheep.

Erik Rodenborg sa...

PS. Din sista mening avbryts halt abrupt? Ett tekniskt missöde?

Anonym sa...

Jag älskar också den låten. Har ofta också undrat över texten Är det en fågelunge som blivit övergiven av sin mamma? Ja texten är verkligen mystisk. Vad roligt att du också tycker om den.

Annika

Erik Rodenborg sa...

Oj, då, jag har aldrig tänkt tanken på en fågelunge. Jag har hela tiden tänkt att det handlar om människor...

Ann-Charlotte sa...

Erik, jag är IMPONERAD av ditt minne. Du minns årtal, dagar. Otroligt. Men jag är desto mer orolig för mitt eget. Jag gjorde ett minnestest på Danderyd och jag mindes knappt någonting. Och igår tvättade jag klockan 19 och klockan 22 kom jag på att jag fortfarande hade kläder i tvättmaskinen. Hoppas jag inte har en hjärntumör:-(

Jag önskar dig en underbar helg!! (titta gärna in till mig på min blogg och säg hej!)

Verutschkow sa...

https://www.youtube.com/watch?v=GMNADUgGfVg

http://en.wikipedia.org/wiki/Lally_Stott

Textförfattaren hade faktiskt också en mindre hit med sitt verk men idag är ju han bortglömd medan MOR blivit ett begrepp ...

Erik Rodenborg sa...

Ver

Oj då, det visste jag inte. Men Middle of the Road gör den bättre , tycker jag.

Tråkigt att att han dog redan när han var 32...

Erik Rodenborg sa...

Ann-Charlotte
Låter väldigt obehagligt. Faktum är dock att när det gäller just praktiska saker fungerar jag som dig., och jag har definitivt ingen hjärntumör. Jag glömmer alltid plånböcker, nycklar, snusdosor. Jag hittar inte var jag lagt böcker, CD-skivor, anteckningsböcker. Ibland kan jag närmast skrika åt mig själv i irritation över detta. Jag hoppas inte grannarna hör det.

Om det inte vore för att jag mindes annat så bra skulle jag tro att jag höll på att bli senil.

Vad gäller dig själv ger ändå dina kommentarer här intrycket att du minns ganska bra vad olika personer och du själv gjort, och annat som hänt dig.

Att glömma saker kan ha psykiska orsaker, det behöver inte ha en organisk grund.

Erik Rodenborg sa...

PS till Ann-Charlotte.

"Jag önskar dig en underbar helg!!"
Tack detsamma!

"(titta gärna in till mig på min blogg och säg hej!")
Var hittar man din blogg?

Ann-Charlotte sa...

Erik, det är ju som du säger. Jag skulle vilja säga att allt jag är intresserad av minns jag. Jag vet vid det här laget mer om Sture Bergvall än de flesta. Den nedsatta förmågan är enligt läkarutlåtandet kopplat till min psykossjukdom.

Jag grät idag vid utskrivningssamtalet, inte för att jag är diagnostiserad med Paranoid schitzofreni (den paranoida delen är allt som hänt på internet - och det är inte lögn men jag har förstorat upp det så att det blivit vanföreställningar) utan för att jag är så tacksam för all hjälp jag fått på Danderyd. Att jag har min familj och mina vänner och att de älskar mig, precis som jag är. Men man blir ju lite ledsen när man läser i journalen att man aldrig mer bedöms kunna jobba. Jag vet inte om de tror på de själva? När jag hör röster kan jag definitivt inte jobba, men medicineringen fungerar faktiskt så vem vet! Överläkaren och psykologen tyckte istället att jag ska bli attitydambassadör för sjukdomen Schitzofreni och det här är inte första gången jag hör detta. Jag tänker göra någonting positivt av min situation och jag tänker se framåt!

Min bloggadress är: www.annsan37.se. Skriv gärna en hälsning i gästboken. Då skulle jag bli jätteglad!

Ann-Charlotte

Erik Rodenborg sa...

Hej, Ann-Charlotte.

det är ju verkligen bra att du har fått hjälp, och att medicinen fungerar.

Och det faktum att du minns det du är intresserad av talar ju starkt emot att det skulle vara någon organisk orsak till din glömska.

Idén att du skulle kunna arbeta för att upplysa människor om vad schizofren är, verkar ju konstruktiv!

Jag ska skriva en hälsning på din gästbok. :-)

Erik

Ann-Charlotte sa...

Tack för ditt stöd. Psykologen på Danderyd ska ordna så att jag får minnesträning i öppenvården. Du anar inte hur dåligt det där testet gick. Jag skämdes verkligen för psykologen Carolina. Sen ringde jag mitt ex och sa att jag var orolig för att jag är lågintelligent men det avfärdade han direkt. Han tycker att jag är över genomsnittet men han är ju alltid så där positiv och snäll!

Du skulle hört mig vid utskrivningssamtalet med psykologer och läkare. Jag lät som en klok liten gumma. Pratade om vikten av att älska sig själv för den man är och inte straffa sig själv hela tiden. Och att jag måste ta vara på de styrkor och resurser som jag faktiskt har och göra något konstruktivt av det och att jag förhoppningsvis, med mina erfarenheter, kommer att vara en del i det förändringsarbete som kommer inträffa inom psykiatrin. För en förändring är på väg och attityden till psykisk ohälsa har blivit mycket bättre i samhället.

Men man blir ju inte glad när man läser sin journal - jag har varit inlagt på tvångsvård 13 gånger och gjort två allvarliga självmordsförsök. Därför tycker jag att jag borde få komma till ett gruppboende för det är som läkarna och psykologerna sa inte bra att jag bor på fjärde våningen. Och jag vill bo med andra människor för annars känner jag mig ensam:-( Hur som helst är det viktigt att jag skaffar mig en sysselsättning och jag kommer att fortsätta med filosofin vid Stockholms universitet. Det kommer att bli bra för mitt minne!

Erik Rodenborg sa...

Ann-Charlotte,

Ja, det som du skrivit här tyder ju på ett hyfsat bra minne. För att bara ta det senaste så minns du från din journalläsning att du varit intagen 13 gånger. Du minns testet, du minns hur du skämdes efter att ha gjort det , du minns att du ringde ditt ex, du minns vad ni pratade om etc.

Du minns vad du skrivit tidigare här, och en gång har du faktiskt bett mig ta bort en sak du skrev flera veckor tidigare.

Testet till trots - i det vardagliga livet verkar ditt minne fungera ganska så normalt
:-)

Anonym sa...

Var väldigt liten när den kom ut men den sitter som berg.
/Rain

Ann-Charlotte sa...

Erik, du vet väl att Monica är min mamma på nätet och DU är faktiskt min pappa på nätet. Nej, man får inte säga emot mig!

Jag har väldigt mycket i mitt liv att vara tacksam för. Sen att man är lite knäpp... huvudsaken är väl att man är snäll och har ett gott hjärta?! :-)

Erik Rodenborg sa...

Rain

Det är vi nog många om.

Erik Rodenborg sa...

Ann-Charlotte

Får man inte säga emot dig? Då låter jag väl bli då, även om jag skulle vilja, och även om det du nu skriver ger mig en del funderingar över hur fadersupproret i så fall kommer att se ut... ;-)

Det där om att det viktigaste är att vara snäll och ha ett gott hjärta håller jag med om till hundra procent

Ann-Charlotte sa...

"Då låter jag väl bli då, även om jag skulle vilja, och även om det du nu skriver ger mig en del funderingar över hur fadersupproret i så fall kommer att se ut... ;-)"

Hur faderupproret kommer att se ut? Oj oj oj - det vill du inte veta *asg*

Kram

Erik Rodenborg sa...

:-)

Monica Antonsson sa...

Lilla tossa!
Ann alltså...

Universum - både mystiskt och skrämmande...

James Webb-teleskopet har tidigare visat bilder av galaxer så tidsmässigt nära den förmodade tidpunkten för Big Bang,  som är så stora att...