onsdag 1 april 2015

Den gången var det inte ett aprilskämt

1 april ska man vara försiktig. Man ska inte gå på vad som helst. Så när Anna-Kari i min grundskoleklass måndagen den 1 april 1968 gick fram till mig på skolgården och berättade en fantastisk nyhet trodde jag henne inte.

Hon sa att hon hade varit hemma över skolmaten, och där hört på radio att Lyndon Johnson skulle avgå.

Jag trodde som sagt henne inte. Dels för att det var första april. Dels för att det var för bra för att vara sant. Om det var något jag önskat i flera år var det att LBJ skulle försvinna dit pepparn växer....

Så jag sa ungefär "hihi, tror du att jag inte vet vilken dag det är?". Men då tittade hon mycket allvarligt på mig och sa att - nej, det är inte ett aprilskämt, det är sant. Då trodde jag henne.

Och det var ju sant. Lyndon Johnson hade beslutat att han skulle avgå, eller mer exakt att avstå från att ställa upp för omval i valet 1968. Så alla otroliga saker som man hör 1 april behöver inte vara aprilskämt.....

5 kommentarer:

Gunnar Wall sa...

Njaeej. Han meddelade 31 mars att han inte ställde upp för omval. Men han satt kvar i Vita huset till 20 januari 1969.

Johnson var alltså fortfarande president vid tiden för demokraternas konvent i Chicago i augusti 1968. Det var utanför det konventet som det kom att pågå våldsamma sammandrabbningar mellan demonstranter och polis - det gick så långt att en senator betecknade polisens agerande som Gestapofasoner.

Fast Johnson själv var inte där sedan Secret Service avrått honom på grund av det oroliga politiska läget. Från sin ranch i Texas stod han dock i ständig kontakt med Chicagos borgmästare Daley. Och i ett skede övervägde Johnson att trots sitt tidigare beslut ställa upp som kandidat. Det kom fram när tidigare hemliga inspelningar av presidentsamtal släpptes 2013.

Erik Rodenborg sa...

Jo, men det presenterades som en avgång. På kvällsnyheterna den 31 hade vi fått endast höra att LBJ hade stoppat bombningarna av de större delarna av Nordvietnam. Och det var också det enda som stod i morgontidningarna den 1 april, med en pressläggning någon gång på tidig natt.

För det är är ju en tidsskillnad mellan Sverige och USA så när det är kväll den 31 mars i USA är det redan 1 april i Sverige. Därför nådde inte nyheten oss förrän det var 1 april här.

Erik Rodenborg sa...

PS. Men jag har ändrat några formuleringar, för att bli mer exakt.

Ann-Charlotte sa...

Jag busade med min son igår. Jag var hemma på permission och vi åt lax och skagenröra som min ex-man köpt hem från NK. Vi sitter där och äter och plötsligt säger jag: ""Andreas, mamma tycker du är dum". Det blev helt tyst och min son tittade förvånat på mig. Sen sa jag "April April din dumma sill jag kan lura dig vart jag vill"! Jag är en kärleksfull och mjuk mamma som aldrig säger hårda ord till vare sig min son eller hans pappa så därför förstod de att "någonting var i görningen" :-)

Verutschkow sa...

Utan LBJ inget "GREAT SOCIETY", gruppen där GRACE SLICK började sin karriär ...

Universum - både mystiskt och skrämmande...

James Webb-teleskopet har tidigare visat bilder av galaxer så tidsmässigt nära den förmodade tidpunkten för Big Bang,  som är så stora att...