torsdag 21 maj 2015

En bilfri innerstad

I februari 1969 sände TV ett inslag där någon som kallade sig "Elake herrn" (han hette egentligen Fred Bremberg) på ett förödande effektivt sätt argumenterade mot bilism i innerstan. Han ville alltså ha en bilfri innerstad och det imponerade på många, inklusive mig. Nu upptäcker jag att han tydligen gav manuskriptet till Svenska Kvinnors Vänsterförbunds tidskrift "Vi mänskor" som publicerade det i nr 2/69.

Artikeln kan läsas på sidorna 33-35 i detta nummer - genom denna länk. Jag tycker det står sig ån idag. När det sändes var jag nyss fyllda 14 och såg framför mig en framtida värld med harmoniska innerstäder utan bilar. Tyvärr blev det inte så.

PS. I samma  nummer kan man för övrigt också läsa en recension av en annan  bok som var före sin tid -  Per Gahrtons "Barn i Sverige" från 1968.

Inga kommentarer:

En paradox

Tillvaron är just nu full av paradoxer. Nu har exempelvis en lag som är klart antifeministisk, röstats igenom, och de enda som röstar emot d...