lördag 28 november 2015

Patrik Nyberg på nya äventyr

I kommentarsfältet till ett inlägg på Cattas Bubbla har Patrik Nyberg ondgjort sig över att Monica Antonsson skulle ha "kopplat ihop" honom med den högerextrema nättidningen Fria Tider. Han skriver: "Antonnson /sic/ ljuger av någon anledning om att jag skickat något anonymt mejl till henne och kopplar ihop mig med Fria Tider. Förvisso har jag skrivit för vänstertidningarna Göteborgs Fria Tidning och Stockholms Fria Tidning. Dock har jag aldrig skrivit för högertidningen Fria Tider. "

Detta har tydligen drivit honom till raseri, och i en annan kommentar under ett annat inlägg blandar han till och med in mig i det hela, och lyckas formulera den lite svårförståeliga meningen: "Jag är helt säker på att Erik Rodenborg vet att Antonsson ljuger om att jag skickat ett anonymt mejl men han är för rädd för att våga säga sanningen. Tyvärr."

Så där helt apropå. Jag hade aldrig uttalat mig i frågan, och kände inte ens till den innan jag uppmärksammades på Nybergs kommentar.

Nu förvånar det mig inte, eftersom Nyberg av anledningar han bäst känner till själv sedan 2012 bedrivit en något underlig kampanj mot mig. Vare sig det handlar om viktiga frågor eller ganska så obetydliga sådana lyckas han allt som ofta få in en liten giftpil åt mitt håll.

Jag har nu fortfarande inte satt mig in i detta mystiska mail han pratar om och är helt enkelt inte intresserad av frågan om någon ljuger och i så fall om vad. Anledningen till detta är enkel.

Även om Patrik Nyberg nu aldrig medarbetat i Fria Tider (jag är nog ändå beredd att tro honom där) har han under åratal medarbetat i Dispatch International, en annan högerextrem tidning, som faktiskt är sju resor värre.

Och i en av hans artiklar där, som handlade om ett av hans favoritämnen, hur man bekämpar teorin om bortträngda minnen,  passade han på att hävda att just jag, tillsammans med fyra andra namngiva personer, var medansvariga till att människor begick självmord: "Men något ansvar har aldrig avkrävts ...Erik Rodenborg och många andra. Trots att deras väg kantas av ett stort antal krossade liv. I en del fall stavas förklaringen psykisk ohälsa och i andra fall var det iskalla karriärval som låg bakom deras agerande – som drev många oskyldiga till självmord."

Jag kommenterade hans utfall här.

Det ter sig ju lite märkligt att den mannen nu i Cattas Bubbla stoltserar som någon sorts motståndare till näthat. Det är han inte. Han är en ovanligt elakartad utövare av detta.

Patrik Nyberg är en de mest ettriga i det läger som under åratal drivit kampanjer för att diskreditera berättelser om sexuella övergrepp mot kvinnor och barn. Men han är dock marginaliserad, vilket ju på ett anmärkningsvärt sätt visas av att han under en lång tid helt frivilligt låtit  sig publiceras i en rännstenstidning som Dispatch International.

I den stora debatten är det snarare figurer som exempelvis Dan Josefsson, eller Maciej Zaremba, som utgör problemet. Patrik Nybergs verksamhet har i stor sett noll effekt på opinionsbildningen, men han kan onekligen skapa en viss irritation hos de individer som han av någon anledning har fått för sig att trakassera.

10 kommentarer:

Monica Antonsson sa...

Hallå Erik,
Det är ju synd om gossen! Inte nog med att han känner sig förtalad, han kan inte ens läsa ju!

Det aktuella mailet och mitt svar är i sin helhet publicerat här:
http://monicaantonsson.blogspot.se/p/angaende-aktuellt-fortalsmal.html

Patrik Nyberg & Co har uppenbarligen för avsikt att smutskasta mig i hopp om att det ska påverka utgången av en aktuell rättegång i vilken jag är målsägare.

Rättegången handlar om grovt förtal som är riktat mot mig på en viss speciell sight. Patrik Nyberg & Co hoppas emellertid kunna driva en handfull anklagelser mot mig i stället då den åtalade är hans polare eller möjligen uppdragsgivare. Tanken är att svärta ner mig så mycket det bara går i hopp om att det ska påverka utgången av målet.

Det kommer inte att lyckas.

Rättegången gäller endast den åtalades förtal av undertecknad. Ingenting annat.
Patrik Nyberg & Co får följaktligen väcka åtal mot mig på egen hand om de vill avhandla något annat. Jag skulle till och med välkomna det.

Men åter till det påstådda utpekandet.
Jag fick alltså ett mail från en Peter utan efternamn på Fria Tider, hette den visst.
Så uppför sig ingen journalist och jag svarade:

"Hej Peter!
Eller ska vi säga Patrik Nyberg under falsk flagg?
Det är i högsta grad journalistiskt oetiskt att ställa frågor anonymt och förvänta sig svar.
Ingen journalist gör så.
Men tack för din förfrågan!"

Som du ser ställde jag en fråga. Det är sånt man har frågetecken till.
Det var alltså inget påstående. Inte ett utpekande heller. Och hade det varit det så hade det ändå inte varit förtal. Du skulle bli förvånad om du fick veta hur mycket som krävs för den rubriceringen.

Den som kallar sig journalist bör vara införstådd med skillnaden.
Det tror jag nog att Patrik Nyberg är också. Han löjlar sig bara.

Att Fria tider, enligt hans uppgift i Cattas blogg, har skrivit om detta är bara pinsamt. Absolut ingen tidningsman ser något allmänintresse i att en person känner sig utpekad av en fråga. Patrik Nybergs medverkan är därför pinsamt tydlig. Men han ska kanhända se upp. Illasinnade personer biter sig lätt själva i svansen.

Jag tycker att Patrik Nyberg är pinsamt feg som inte törs skapa sig en egen plattform/blogg för sitt näthat. Han skriver alltid i andras bloggar och skrev en tid till och med i min. Förklaringen är enkel. Han är rädd om sitt eget skinn och är väl medveten om att publicisten bär hela ansvaret.

Nu skriver han hos Catta som har en stor roll i mycket dåligt som skett de senaste åren. Det ska vi återkomma till.

Monica Antonsson sa...

Jag beklagar upprepningen i min första kommentar.

Erik Rodenborg sa...

Monica Tack för en mycket informativ kommentar. Men jag vill själv tillägga - efter att ha läst dina två sista meningar i första kommentaren - att det ändå finns klara skillnader mellan Catta och PN, vilket också framkommer i debatten på hennes blogg. Det går inte att sätta likhetstecken mellan deras åsikter. Jag delar ofta inte alls Cattas åsikter, men jag uppfattar henne inte på det sätt som jag uppfattar PN.

Monica Antonsson sa...

Jag har inget att invända mot den kommentaren, Erik.

Monica Antonsson sa...

Jag tycker du ska läsa den här artikeln Erik.
http://www.aftonbladet.se/relationer/article21830764.ab

En annan som bör läsa den är Patrik Nyberg.
Han borde dessutom intervjua Göran Grip.
Om han törs...

Erik Rodenborg sa...

Monica

Tack för tipset. Läser den gärna, även om jag inte exakt vet något om Patrik Nybergs åsikter om nära-döden-upplevelser. Själv har jag inga bestämda åsikter om saken, men tycker att det är ett spännande ämne. Det låter fint om man kan få vackra upplevelser när man närmar sig slutet.

Men just denna artikel kan jag inte läsa, i all fall inte just nu. Det förutsätter att man har Aftonbladet Plus och det har jag inte.

Monica Antonsson sa...

Det handlar mera om att återkalla eller drabbas av tidigare glömda minnen.

Erik Rodenborg sa...

OK! Det var ju bra att även Aftonbladet på nytt vågat ta upp sådant efter hysterin kring Josefsson och Quick.

Patrik Nyberg sa...

Lögnen om att jag skrivit för Fria Tider upprepas i de hundratals sidor som Antonsson skickat in till tingsrätten. Där finner man också information om vad FRA-mannen mejlat till dig om, med mera med mera.

Erik Rodenborg sa...

Vad gäller Fria Tider var ju den (numera osaligen avsomnade) Dispatch International i alla fall sju resor värre om man måste jämföra, vilket jag ju berörde ovan. Och där har du ju bevisligen skrivit, så jag kan inte se att frågan om Fria Tider är så oerhört central.