lördag 12 december 2015

Badrum, fuktskador och renovering

När jag flyttade in i lägenheten januari 2007 fanns redan från början mörka partier på väggar och tak i badrummet,'som jag efter ett tag kom fram till att det måste vara fuktskador. Efter många år upptäckte jag att dessa hade spritt sig till klädskåpet, som låg vägg i vägg med badrummet.

Badrummet såg annars bedrövligt ut. Det var kakel allra längst ner på väggarna, annars var det trist målade väggar,  någon smutsliknande variant av vitt.

Så plötsligt någon gång i oktober 2014 ringde det på dörren. Det var personal som skulle kolla om det var fuktskador 'i lägenheten. Jag hade inte själv anmält, även om jag borde ha gjort det, speciellt efter att det mörka hade spritt sig till klädskåpet. Möjligen var jag rädd för att jag själv skulle kunna misstänkas vara skyldig till att det uppstod, genom att ha duschat slarvigt eller något annat.

Nåväl, saken undersöktes, mest beroende på att grannarna under hade fått stora fuktskador i taket. Jag blev misstänkt, men redan en första undersökning visade att det inte kunde komma från min lägenhet. Däremot var min också drabbad.

Så det beslöts att både badrum och klädskåp skulle renoveras. Så ytorna på golv och väggar  i badrummet revs,  och i ena väggen kunde man se rakt in i vattenrören som låg bakom.

Några nätter senare såg jag att det droppade vatten bakom en demonterad vägg. Det droppade uppifrån, samtidigt som det hördes att någon spolade. Jag berättade det för personalen dagen efter, och det visade sig att det var nyckeln till lösningen.

För några våningar ovanför min fanns en toalett vars rör på något sätt läckte. Varje gång det spolades rann det ned vatten till våningarna under.

Nu visste man vad det berodde på och det var skönt att grannen under inte längre kunde misstänka mig. Själv fick jag dock leva mitt i en byggarbetsplats mellan slutet av oktober till början av december. Detta fick jag ekonomisk kompensation för senare.

Så badrummet* blev ombyggt, och nu har den smutsvita färgen varit borta i över ett år. Nu är det istället kakelplattor ändå upp till taket. vilket är mycket snyggare. Och troligen minskar detta risken för framtida vattenskador. Det var nog det som var avsikten.

I själva verket fick jag nog uppgångens snyggaste badrum. Inte ens grannarna under, var klagomål från början var det som ledde till renoveringarna, fick badrummet ombyggt lika grundligt. Eller så fick jag i alla fall höra från Irina, chefen för företaget (eller åtminstone för arbetslaget) som skötte renoveringarna. Hon höll förresten mig hela tiden på det mest sympatiska sätt informerad, inte endast om alla faser i renoveringen, utan även under de tidigare faserna om alla teorier om vad vattenläckan berodde på, och varenda nytt steg i det veritabla detektivarbetet för att klarlägga orsakerna bakom skadorna. Det var ett klart plus.

Nu har det nya badrummet stått i över ett år, men för några veckor sedan började det läcka från duschen (se nedan). Men innan jag ens hann anmäla det, slumpade det sig så att jag just då skulle få en inspektion om just vattenkranarna, i kök och badrum. Så det fixade sig nästan med en gång.

 test
---------------------------------------------------------------------------------------------
* Fast efter renoveringen är det kanske fel att kalla det badrum, eftersom man på min begäran inte installerade något nytt badkar, utan endast dusch.

Inga kommentarer:

Parabol om den nya könslagen

Parabol är en intressant och läsvärd tidskrift som startats av Kajsa Ekis Ekman. I det senaste numret finns en debattartikel som på ett grun...