onsdag 20 april 2016

Det är lätt att bli lurad på nätet....

För ett tag sedan upptäckte jag en påstådd nyhetsartikel utlagd på en mycket seriös amerikansk pro-Sanders-Facebooksida. Enligt denna skulle påven offentligt ha sagt att Bernie Sanders är den mest kristne kandidaten i det amerikanska presidentvalet. Det var inte första gången jag såg artikeln.

Den har förekommit på Facebook tidigare, bland annat på en annan helt seriös sida. Men den är inte sann. När jag såg den första gången blev jag misstänksam, och tyckte nog att det påstådda påståendet från påven innehöll formuleringar som var aningen för konstiga för att kunna vara sanna...

Så jag kollade runt på den "nyhetssida" som artikeln var tagen från och upptäckte där snart en annan artikel, där det sades att Ted Cruz offentligt erkänt att han är en seriemördare.

En lite senare nyhet man kan ta del av på denna sida är att Donald Trump lovat att slå Kina i statistiken över antalet utmätta dödsstraff genom att se till att antalet dödsdomar i USA ska öka....

Det handlar alltså om en skämtsida och en uppenbarligen bitvis ganska så skickligt gjord sådan, eftersom dess skämt till och från blir tagna för riktiga nyheter.

Delvis kanske för att en del av dem på sätt och vis har karaktären ”för bra för att vara sant”, för de som (i likhet med mig själv) gärna ser negativa nyheter om Trump och Cruz, och gärna ser positiva nyheter om Sanders...

Men vad gäller nyheter om Trump behöver man ändå inte oroa sig för den saken; där behövs ju inga skämtsidor som producerar fejkade nyheter. Det räcker ju mer än väl med de riktiga.

Inga kommentarer:

En paradox

Tillvaron är just nu full av paradoxer. Nu har exempelvis en lag som är klart antifeministisk, röstats igenom, och de enda som röstar emot d...