tisdag 26 april 2016

Innocence (2014)

Alla har kanske en del mer betänkliga sidor. Jag har i alla fall ofta en gåtfull fascination för en viss typ av skräckfilmer. Så till exempel blev jag fascinerad av denna film (som jag köpte som DVD för några dagar sedan), som jag på något sätt upplevde var välgjord, sinnrik, suggestiv.

Sedan kollar jag på nätet och får reda på att den allmänt ses som en skitfilm, en kalkonfilm, som en samling enfaldiga och nötta klichéer etc. Och jag undrar förskräckt - har jag en så primitiv smak?

En sak till. Grundidén i slutscenen är nästan identisk med den i motsvarande slutscen i Polanskis "Vampyrernas natt"....
---------------------------------
PS. Det där om primitiv smak var mest en eftergift till vad andra kan tycka. Sedan typ 1970 har jag ansett att det inte finns några objektiva kriterier på vad som är bra kultur, och att det enda kriteriet man egentligen kan ha är upplevelsen hos den person som tar del av den...

Inga kommentarer:

En fundamentalist som omvärderat Josua

Josuas bok är förmodligen den otäckaste boken i Bibeln. I den beskrivs hur Gud leder israeliterna i ett fälttåg med syftet att utrota den ka...