torsdag 12 maj 2016

Kathy Kirby: eurovisonsschlagerstjärna - och schizofren

Ungefår samtidigt med att jag i början på året skrev ett blogginlägg om fördomar mot schizofrena höll jag på och surfade på några sökord i anknytning till saker som hänt mig i mitt liv. Bland annat på "Stars and Garters", ett program med engelsk pubunderthållning som jag minns från när jag var tio-elva år.

Det ena ledde till det andra och plötsligt upptäckte jag Kathy Kirby, en sångerska som framträtt i just detta program.

Det visade sig att hon inte endast var en av de mest kända engelska sångartisterna då - utan hon hade faktiskt också en schizofrenidiagnos.

Hennes sångkarriär varade mellan 1956 och 1983. Dennas höjdpunkt var nog när hon representerade Storbritannien i eurovisionsschlagertävlingen och kom tvåa med sången I belong.

Kirby hade många fler hits - några av dem kan man höra på You Tube här.

Jag blev faktiskt imponerad när jag började ta del av hennes historia. Idag finns det ganska så effektiva antipsykotiska  medel. Det fanns det inte på Kirbys tid, så hennes förmåga att klara av en så tung diagnos och samtidigt bli en så internationellt uppskattad sångerska berörde mig.

1 kommentar:

Anonym sa...

Intressant!

En paradox

Tillvaron är just nu full av paradoxer. Nu har exempelvis en lag som är klart antifeministisk, röstats igenom, och de enda som röstar emot d...