tisdag 19 juli 2016

"We´re only in it for the money"

Nu finns hela Mothers of Inventions (Frank Zappas grupp) LP "We´re only in it för the money" på You Tube.  Hörde på den igår. Det var en upplevelse  att lyssna på den igen. Jag har nog inte hört den i sin helhet sedan tidigt 70-tal.

Jag köpte den i slutet av 1969, och lånade ut den i november 1970, och fick den sedan aldrig tillbaka. Är inte säker på att jag hört den sen dess. Musiken är halsbrytande. Liksom texterna. Dessa är ibland mycket elaka, och slår så att säga åt två håll. De är ungefär lika elaka mot hippie-kulturen som mot det etablerade samhället. De är ofta mycket roliga.

Däremot störs jag nog en del av att det på något ställe antyds en ganska så sunkig kvinnosyn. Å andra sidan SKULLE det kunna vara en parodi på en sådan, men jag lutar trots allt åt att det inte är det...

Men som sagt – det var en upplevelse att höra den igen.

Lägg märke till dess omslag, som avbildas på You Tube. Det är ju en parodi på omslaget på 60-talets troligen mest kända LP, jag behöver väl inte nämna vilken...

Man kan lyssna på den här.

Inga kommentarer:

Funderingar om trans...

Jag är inte emot den nyligen antagna lagen för att jag är emot transsexuella. Tvärtom. Under stora delar av mitt liv har jag själv uppfattat...