lördag 20 augusti 2016

Flashbacks lynchmobb i aktion

I USA på 1800-talet uppstod till och från lynchmobbar. Det var föregivet rättrådiga män och kvinnor som pekade ut personer, oftast svarta, som de anklagade för diverse brott. De förde sedan dessa till närmaste träd, eller lyktstolpe, och gjorde processen kort med dem.

I dag är denna metod dessbättre mer ovanlig. I Sverige har den aldrig varit vanlig, men det finns en annan variant som idag är desto vanligare. Den kallas Flashback.

De senaste dagarna har jag med en stigande olust kollat upp en Flashbacktråd om ett aktuellt rättsfall. Det handlar om en kvinna som nyligen anhölls misstänkt för mord och mordförsök. Hon har sedan släppts.

I Flashback finns en tråd om henne. Eller rättare sagt flera trådar. Där verkar nästan alla tro att hon är skyldig, trots frisläppandet. Inget fel med det. Jag tillhör inte dem, exempelvis Jan Guillou, som anser att man inte får spekulera i skuldfrågan i rättsfall som inte avgjorts.

Men på Flashback skriver man inte i termer av "tro" eller "misstänka" eller "anta". Person efter person framträder som anser sig veta allt. Inte nog med det, detta "vetande" ackompanjeras med  utfall och en absurt sexistisk terminologi. Den misstänkte kallas nästan alla de fula saker som många älskar att kasta mot kvinnor de vill förnedra.

Det ena epitetet efter det andra riktas mot henne - "slynan" torde vara ett av de mildare.

Och den ena personen efter den andra gör allt för att försöka kartlägga vad de tror vara hennes privatliv.

Det här är ingen nyhet för Flashback. Jag drar mig till minnes en annan tråd för några år sedan, då en annan brottsmisstänkt kvinna, som senare helt friades, angreps år efter år i tiotusentals inlägg. Som också fortsatte år efter att hon hade friats. Där kunde "privatspanare" kombinera verkliga eller inbillade "fakta" om hennes privatliv och ekonomi, med epitet av den typen man inte brukar använda i möblerade rum.

Vad gäller det nu aktuella fallet kan man inte på samma sätt säga att den nu släppta kvinnan entydigt har "friats", eftersom hon sägs "fortfarande vara aktuell i utredningen" . Men det gör inte saken bättre.

Jag har ingen välgrundad åsikt om fallet. Jag har förståelse för att man tycker att någon kanske inte borde ha släppts fri i ett visst läge, och för fram sådana åsikter i sociala medier.

Men det finns ingen ursäkt för att timme efter timme vräka okvädningsord över en helt identifierbar person, och vidarebefordra i stort sett allt skvaller man kan få tag i.

Jag talar i viss mån i egen sak här - det har funnits åtminstone en tråd om mig på Flashback en gång i tiden. Jag anklagades nu förvisso inte för mord, men läsarna kunde ta del av "fakta", som att någon tyckt sig sett mig på ett töntigt och socialt inkompetent sätt kontakta Carola (!!), som påstod att personer som kom i närheten av mig måste gå ut på toaletten och kräkas för att de äcklades så av min kroppslukt, som påstod att jag hade två helt olika skostorlekar på vardera fötterna när jag gick ut på stan, att jag var rasist, och att jag såg ut som en "utvecklingsstörd mullvad".

Förr eller senare kanske vi får veta sanningen om det aktuella rättsfallet. Den kan kanske ev. ha likheter, eller inte alls några likheter, med åtminstone en del saker som folk vräkt ut sig på Flashback. Vem vet.

Men sättet "diskussionen" förs där är lik förbannat bedrövligt. Dessutom finns det en klar bias i många trådar. Kvinnor angrips oftast på ett mer elakartat sätt än män. Om den misstänkte i detta fall hade varit man hade med all säkerhet antalet elakartade epitet varit betydligt mindre frekventa.

Flashback avspeglar några av de de värsta dragen i vår kultur. Det är en outhärdlig webbsida.

Kort sagt, Flashback stinker.

5 kommentarer:

Unknown sa...

Jag kan i alla fall dementera att du luktar illa Erik. Vad elaka människor kan vara :-(

Erik Rodenborg sa...

Tack för den dementin.... :-)

Anonym sa...

Håller med! Flashbacks kvinnohat är förfärligt. Inte blir det bättre för att polisen agerar utifrån vad som skrivs där....och att så många poliser hänger på Flashback. Man kan alltså säga att ett antal anonyma Flashbackpoliser tror något som sedan andra poliser agerar efter.

Anonym sa...

http://feber.se/webb/art/350530/bde_mn_och_kvinnor_str_bakom_n/

Kanske generell på även Flashback?

Erik Rodenborg sa...

Möjligt, det går ju inte alltid att avgöra könet på de som skriver på Flashback. Min egen känsla är dock att de flesta som är mest brutala på Flashback är män. Men jag kan ha fel, jag följer inte forumet så väldigt frekvent.

En fundamentalist som omvärderat Josua

Josuas bok är förmodligen den otäckaste boken i Bibeln. I den beskrivs hur Gud leder israeliterna i ett fälttåg med syftet att utrota den ka...