lördag 13 augusti 2016

The Legend of Tarzan

Igår såg jag den nya Tarzan-filmen med en kompis, på bio vid Kungens Kurva.

Den har på en massa ställen angripits för att vara politiskt korrekt. Det var väl för väl att den var det. En politiskt korrekt Tarzan är ju uthärdlig; en politiskt inkorrekt Tarzan vore fasansfull, och skulle gjort att jag lämnat biografen efter tio minuter.

I filmens kontrafaktiska historieskrivning besegrar Tarzan den belgiska kolonialismen i Kongo. Tråkigt nog var det ju något helt annat som hände i verkligheten....

Vill inte direkt säga att den är bra, men den är intressant. Och som sagt uthärdlig, i motsatts till den Tarzan som jag minns från barndomens serietidningar.

5 kommentarer:

Verutschkow sa...

Kommer du hädanefter att eftersträva en kropp som Alexander Skarsgård ?
Har naturligtvis inte sett filmen, bara läst lite ...

Erik Rodenborg sa...

Jag vare sig vill eller kan se ut som Alexander Skarsgård.

Verutschkow sa...

Tog du dig till Skärholmen (Kungens kurva) via den nya ersättningsbussen
som tydligen skall verka så länge bron är som den är ?

Erik Rodenborg sa...

Jag åkte till Skärholmen via t-bana. från Skärholmen till Kungens Kurva via buss, från Kungen kurva till Skärholmen till fots, och från Skärholmen till till t-centralen via tunnelbana. Om det nu kan intressera någon....

Verutschkow sa...

Nja, det intressanta (kanske även för dig en månad framöver) är väl att
det här alternativet finns för att avlasta bron och att det lär skola
vara GRATIS !

Annars har jag inte sett så mycket av de yngre Skarsgårdarna men man kunde
faktiskt på SvT se pappa Stellan i reprisen av Bombi Bitt och jag från sent
60tal. Barndomsminnen ...

En fundamentalist som omvärderat Josua

Josuas bok är förmodligen den otäckaste boken i Bibeln. I den beskrivs hur Gud leder israeliterna i ett fälttåg med syftet att utrota den ka...