tisdag 6 september 2016

Fallet Yakida - och den sunkiga "debatten"

Yakida.se blev friad i tingsrätten för de anklagelser mot förtal som en person, med stöd av JK, riktat mot dess innehavare.

Det tycker jag är fel. Yakida.se är en monstruös förtalsmaskin, kopplad till en del av "papparättsrörelsen" . Dess innehavare borde ha fällts.

Men världen är sällan bara svart eller vit. Den person som anmälde Yakida.se har själv gjort saker som fyller mig med stor olust, bland annat brutala uthängningar av psykiskt sköra personer.

Hela den nätdebatt som tagit sitt fokus i detta fall fyller mig också med olust. Den har blandat ihop en viktig debatt om principiella frågor med skvaller och personintriger.

Den har inte enbart kretsat kring sakfrågorna, och de viktiga frågorna om övergrepp mot barn, eller den principiella kritik mot de enligt mig destruktiva och objektivt sett barnfientliga strömningarna inom den s.k. papparättsrörelsen som detta fall väcker. Den har glidit över till just denna amorfa, personfixerade kvicksand som hotar att sluka alla som deltar i den.

Detta om detta. Jag vill inte ha den typen av debatt på denna blogg, så jag har kopplat ur kommentarsfunktionen till detta inlägg.

En paradox

Tillvaron är just nu full av paradoxer. Nu har exempelvis en lag som är klart antifeministisk, röstats igenom, och de enda som röstar emot d...