lördag 8 april 2017

Igår...

...hade jag just köpt en dator vid Götgatan och skulle till Stockholms central för att åka hem till Södertälje. Då fick jag reda på att Stockholms Central var avstängd pga av - om jag minns rätt - "ordningsproblem". Så tunnelbanan stannade vid Hötorget. Från Hötorget försökte jag ta mig till Centralen men stoppades snart av en polisspärr där en skärrad polis nästan skrek - kom inte hit - gå ditåt. Gick tllbaks till Hötorget, gick ner i tunnelbanan och fick där reda på att en man har kört på folk vid Drottninggatan. Det var det man visste.

När jag gick upp igen började det märkas att det var något än mer extraordinärt som hänt. Polishelikoptrar flög över oss, det var polisspärrar åt flera håll, och en del människor skrek och sprang. Det var en märklig upplevelse. Kanske en femtedel skrek och sprang, medan de andra gick lugnt nästan som om inget hade hänt. Själv ringde jag folk jag kände för att fråga om de visste något.

Till sist fick jag kontakt med en kompis med en lägenhet i närheten. Vid det laget hade det gått flera timmar och jag insåg att alla förbindelser till och från Stockholm var avbrutna. Så jag tog tacksamt emot erbjudandet att sova över denna natt...

Inga kommentarer:

Påskfirandet - den kusliga bakgrunden

Långfredag....  Dagen då man ska fira hur "Guds son" offrades och torterades ihjäl för 2000 år sedan.  Många vet dock inte bakgrun...