torsdag 27 juli 2017

Nyhetsverket stinker

Jag har tidigare berättat om det egenartade drev som bedrivs mot ett antal personer (inklusive mig själv) på kommentarsfälten under olika artiklar på Nyhetsverket. Jag försökte då anmäla några av de värsta utfallen men märkte att det inte gick, rent tekniskt. Det fanns speciella rutor för att göra det på, men de fungerade inte.

Lite senare tog en annan person som angripits där kontakt med en av de ansvariga på Nyhetsverket. Han svarade undvikande, och inget gjordes.

Men när man tittar lite runt på Nyhetverket får man definitivt en form av svar på frågan "varför". Bland annat under denna artikel.

Den är skriven av Bennie Åkerfeldt, en person som är aktiv i debatten om romers rättigheter. Under den finns ett kommentarsfält. Där vimlar det av inte endast romfientliga utan även öppet antisemitiska och nazistiska kommentarer, kombinerat med hänvisningar till Nordiska Motståndsrörelsen. Dessutom också kombinerat med grova (och förstås anonyma) personangrepp mot namngiva människor.

Varför får dessa ligga kvar? Så här skriver en uppgiven Åkerfeldt själv i en kommentar under sitt inlägg: "Eftersom jag som skribent på nyhetsverket.se inte har några som helst möjligheter att blockera eller makulera rasistiska inlägg i kommentarsfälten så vill jag bara uttala min avsky över att dessa grava, osmakliga och människofientliga inlägg får passera utan åtgärd från nyhetsverket.se sida. Hundratals, säkert tusentals anmälningar har gjorts genom åren av sådana kommentarer HELT utan åtgärd från admin????"

Med andra ord. Det finns ingen som helst moderering på Nyhetsverket. Det finns inga möjligheter att få bort något alls - ägarna och de ansvariga struntar totalt i vad som står där. Det enda sättet skulle i så fall vara polisanmälningar för hets mot folkgrupp eller förtal, för några av av de värsta kommentarerna. Nu är jag ingen jurist och vet inte exakt vad som går över, respektlve "endast" ligger på gränsen, till hets mot folkgrupp eller förtal.

Nej, jag tänker inte göra det själv. Jag är inte van vid juridiska strider och vill inte starta sådana.

Men någon sorts polisanmälan är kanske det enda sättet att skaka om de cyniska personer som ansvarar för denna milt sagt olustiga "nyhets"sida.

Ett annat sätt vore kanske om alla anständiga människor bojkottade Nyhetsverket... men nu är jag förstås medvetet naiv. Det skulle (naturligtvis) inte heller hjälpa. Det finns ju tillräckligt många individer som inte är anständiga. Det är ju oftast de äckligaste forumen som får de flesta besökarna.

Se bara på Flashback... .

Inga kommentarer:

En paradox

Tillvaron är just nu full av paradoxer. Nu har exempelvis en lag som är klart antifeministisk, röstats igenom, och de enda som röstar emot d...