måndag 23 april 2018

Mycket kort dröm om "The Ring"

Jag vet inte har många som sett "The Ring". En skräckfilm där ett brutalt dödat barn efter döden vill hämnas på i stort sett hela mänskligheten. Genom en videofilm som producerats  på ett mer eller mindre övernaturligt sätt. Och som  sprids på olika sätt. Och den som har oturen att se den dör efter sju dagar.

Det sista som den drabbade ser, är det övernaturliga barnet .

Igår morse vaknade jag från en ganska konstig dröm. Och väldigt kort. Jag såg en bild med en grässlätt och en stenring i mitten. Under fanns en text - "Nu kommer spöket".

Sedan blev det mörkt och i mörkret hörde jag en röst som viskade "POW". Det kan ju i och för sig vare en förkortning på "Prisoners of War" men det kan ju också vara en typisk text från en del serietidningar jag läste som barn, indikerande att någon hade slått ett hårt slag.

Sedan vaknade jag. Jag kände mig inte direkt rädd, ;men tyckte att det var en ovanlig, och ovanligt kort, dröm.

Men sedan började jag tänka på innehållet i drömmen. Och insåg snart att dess bild av stenringen var identisk med en viss stenring i "The Ring". En stenring som var den översta delen av en brunn som hade en helt central betydelse i den.

Det är därifrån det övernaturliga barnet kommer. Av anledningar som ni får veta om ni ser filmen.

Då började jag känna mig aningen nervös. Och tänkte att jag kanske förstod varför jag vaknade så snabbt ur drömmen .  Något i mig kanske inte ville se fortsättningen.

Filmen är dock inte enbart skrämmande för mig.  På många sätt får jag empati för det barn som sätter skräck i biopubliken. En  liten del av mig kan nog rent utav identifiera sig med henne...

En trailer till filmen kas ses här.

Inga kommentarer:

En fundamentalist som omvärderat Josua

Josuas bok är förmodligen den otäckaste boken i Bibeln. I den beskrivs hur Gud leder israeliterna i ett fälttåg med syftet att utrota den ka...