onsdag 18 september 2013

Är universum en spillra från en fydimensionell supernova?

“The people were told that the true nature of the physical world could not be understood except by Einstein and a few other geniuses who were able to think in four dimensions. Science was something to believe in, not something which should be understood. Soon the best-sellers among the popular science books became those that presented scientific results as insults to common sense. One of the consequences was that the limit between science and pseudo-science began to be erased. To most people it was increasingly difficult to find any difference between science and science fiction” 
Hannes Alfvén

Kan inte låta bli att berätta om en ny kosmologisk teori.

Den går ut på att universum är en tredimensionell spillra (eller ett "membran") av en fyrdimensionell sol som exploderat och blivit en fyrdimensionell supernova.  I dess inre har bildats ett (återigen fyrdimensionellt) svart hål. I samband med att detta svarta hål bildades så utstötte det ett tredimesionellt "membran" - som är vårt universum.

Detta utvidgar sig, och det är därför det ser ut som om universum expanderar.

Teorin verkar tas på allvar på en hel del håll,  och anses ha en del fördelar, framförallt att den sägs förklara varför universum är så  homogent:  "The model also naturally explains our Universe’s uniformity. Because the 4D bulk universe could have existed for an infinitely long time in the past, there would have been ample opportunity for different parts of the 4D bulk to reach an equilibrium, which our 3D Universe would have inherited".

Ja, vad ska man säga om det? Vet inte riktigt, men det är kanske ett ovanligt slående exempel på det som Hannes Alfvén beskrev i citatet högst upp. Men den typ av skepticism han stod för tycks vara helt marginaliserad i dagens kosmologiska diskurs.

10 kommentarer:

Squareeye sa...

Vad rosa du har blivit. :-D Fin bakgrund.

Jag såg den "Kosmiska väven" och återkommer till dessa membran. Det finns också en teori om att BigBang kan vara en kollision mellan två universum om man nu tror på bubble-teorin. Jag återkommer om det för det är så himla spännande tycker jag.

Jag ska ta helgen till släktforskning, MÅSTE, jag har två resväskor knôkade med foton, brev och annat. Så det blir en helg med att bara skanna.

Erik Rodenborg sa...

Squareeye

Jag hade faktiskt den här bakgrunden en gång förut, men lämnade den när det plötsligt hände något mystiskt, texten trängde in i sidobilder och annat. Nu hände faktiskt något liknande med den bakgrund jag hade nu, så jag letade efter andra och upptäckte att nu funkar denna igen (peppar, peppar).

När det gäller kosmologi undrar jag ofta om allt de numera påstår sig få fram (Higgspartiklar, Higgsfält, och annat) verkligen har någon bas i någon som helst verklighet - eller om det handlar om alltmer abstrakta matematiska modeller som löpt amok.

Släktforskning låter intressant. Har någon gång funderat på det, men kommit fram att det inte är något för mig.

Anonym sa...

Helt seriöst. Vill du jag ska kolla lite släktforskning för dig. Är släktforskare men har lite tomrum just nu. Kollar lite och jag snackar inte om betalning. Om jag hittar lite till dig kanske du får upp intresset och går vidare själv :-)

Erik Rodenborg sa...

Jättesnällt, men nej tack - i alla fall inte nu...

Saken är den att jag har en ganska så ambivalent inställning till släktforskning. På ETT sätt är det fascinerande - på ett annat sätt väcker det olust. Och det har sina skäl.

Men om jag någon gång skulle ändra mig och få för mig att börja så kan du ju tipsa mig om hur man gör, :-)

Anonym sa...

Okej! Har lite svårt att förstå hur släktforskning kan ge dig olustkänslor men det är ju din sak. För mig är det bara roligt och intressant :-)

En kompis till mig säger att släktforskning är som golf. Har man börjat är man fast. Vet inget om golf men släktforskning absolut :-)

Jag tittar in på din blogg emellanåt så om du ändrar dig så lägg bara ut en fråga. Skälvklart kan jag tipsa dig också

Erik Rodenborg sa...

Golf verkar vara dötråkigt, men släktforskning är potentiellt intressant. Men sedan spelar det kanske en viss roll hur ens relation har varit till sin egen släkt...

Anonym sa...

Jodå har man haft bra släktförhållanden är det nog mer intressant men samtidigt kan ju inte en persons farfars farfar och farmor hjälpa om kontakter idag inte är bra.

Oavsett vilket så står jag för vad jag säger. Hjälper gärna om intresse dyker upp. Jag läser din blogg så.

Angående ämnet här så är det väl tyvärr så att vi aldrig kommer att få veta. Åtskilliga är de som träter om olika teorier men den krassa sanningen är att ingen vet. Men det är roligt att spekulera :-)

Erik Rodenborg sa...

Om sedan ex,vis ens biologiska och sociala farmor är två olika personer är ju frågan om vems släkt som är intressantast att följa, Och förresten om ens släktingar bodde på landet blir (det patrilinjära) släktträdet snart Anders Svensson, Sven Andersson, Andes Svensson etc etc.

Om man i varje ny generation ska följa både moders-
- och faderslinjen blir det oöverskådligt ganska snart. Om man väljer den ena blir det enklare. Som sagt, intressant är det.

Men för min del känner jag inte någon större känsla av gemenskap med min släkt vare sig på den ena eller andra sidan.

Nu åker jag bort och kommer inte att kolla datorn på ett tag....

MVH Erik

Tidlösa sa...

Jag härstammar från höviska kristna riddare i norra Spanien som i direkt nedstigande led härstammade från Theoderik den store. Han härstammade i sin tur från Götaland, vilket gör mig mer svensk än någon av er!!!

Ha, take that!

And then, maybe not...

Fast ett av efternamnen i min släkt återfinns faktiskt hos en spansk riddarsläkt som åtminstone påstod sig härstamma från Theoderik, och så vidare.

Fast det kanske är troligare att mina förfäder var livegna bönder på något av riddarnas gods... :-(

Jag vet inte hur man gjorde i Spanien, men i andra länder lär de livegna ha fått samma efternamn som deras ägare!

Tidlösa sa...

Självfallet är universum en spillra från en fyrdimensionell supernova. I mean, that´s patently obvious, surely? ;-)

En fundamentalist som omvärderat Josua

Josuas bok är förmodligen den otäckaste boken i Bibeln. I den beskrivs hur Gud leder israeliterna i ett fälttåg med syftet att utrota den ka...